X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Oszustwa ubezpieczeniowe na terenie Europy ¦rodkowej

2010-02-10 09:29 ¶roda
Towarzystwa ubezpieczeniowe w regionie Europy ¦rodkowej i Wschodniej coraz czê¶ciej spotykaj± siê z próbami oszustwa. Oszustom grozi nawet do 15 lat pozbawienia wolno¶ci.

Ogólno¶wiatowe statystyki wskazuj±, ¿e 14% przypadków zg³aszanych do ubezpieczycieli mo¿na zaliczyæ do kategorii oszustw, 35% posiadaczy ubezpieczeñ pojazdów próbuje oszukaæ towarzystwa ubezpieczeniowe - w Bu³garii odsetek ten jest jeszcze wy¿szy. Spó³ki Generali PPF Holding (GPH) skutecznie walcz± z symulowanymi wypadkami samochodowymi, umy¶lnie spowodowanymi st³uczkami oraz fikcyjnymi uszczerbkami na zdrowiu. Dziêki wspó³pracy miêdzynarodowej oraz dzieleniu siê najlepszymi praktykami wykrycie oszustw ubezpieczeniowych jest dzi¶ bardziej skutecznie ni¿ w przesz³o¶ci. Klienci czêsto nie zdaj± sobie sprawy, ¿e oszustwo ubezpieczeniowe jest przestêpstwem, za które w wiêkszo¶ci krajów grozi kara pozbawienia wolno¶ci nawet do 15 lat.

Prognozowany wzrost prób oszustwa ubezpieczeniowego zosta³ potwierdzony w 2009 r. w zwi±zku z panuj±cym kryzysem finansowym. Spó³ki Generali PPF Holding nauczy³y siê jak walczyæ w tym zjawiskiem co roku pojawiaj±cym siê w regionie Europy ¦rodkowej i Wschodniej: Na przyk³ad Èeská poji¹»ovna w Czechach, co roku wykrywa oszustwa ubezpieczeniowe o warto¶ci przekraczaj±cej 9 mln euro, w roku 2008 odnotowana warto¶æ wynios³a 10,2 mln euro - wykryto 703 przypadki oszustwa ubezpieczeniowego, natomiast w roku 2009 - 706 przypadków o ³±cznej warto¶ci 8,8 mln euro. Generali Slovensko prowadzi dochodzenia prawie w 300 podejrzanych zdarzeniach ubezpieczeniowych w S³owacji, a w pierwszym pó³roczu 2009 r. odnotowa³a 13% wzrost oszustw ubezpieczeniowych w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim, dziêki czemu zaoszczêdzi³a 700.000 euro. Zespó³ dochodzeniowy na Wêgrzech wykry³ 200 przypadków oszustwa ubezpieczeniowego w roku 2008 oraz odmówi³ wyp³aty nienale¿nego odszkodowania w kwocie 550 mln HUF (2 mln euro). Kolejny przyk³ad - w Rumunii w 2009 odmówiono wyp³at z powodu stwierdzenia oszustwa na kwotê 300.000 EUR.

Obszarem, w którym odnotowuje siê najwiêcej prób dokonania oszustwa, zgodnie z ogólno¶wiatowymi statystykami, s± ubezpieczenia pojazdów, w przypadku których oszustwa dopuszcza siê 35% posiadaczy polisy. W Polsce na przyk³ad 62% procent wykrytych oszustw na rynku ubezpieczeñ maj±tkowych w 2007 r. zwi±zanych by³o z ubezpieczeniem od odpowiedzialno¶ci cywilnej kierowców pojazdów mechanicznych oraz autocasco, w roku 2008 odsetek ten wyniós³ 70%. W aktach marki takie jak Mercedes, VW, BMW lub Audi pojawiaj± siê czê¶ciej ni¿ inne, jednak¿e nie oznacza to, ¿e problem ten nie dotyczy tañszych marek. W Bu³garii na przyk³ad odnotowano rosn±c± liczbê oszustw zwi±zanych w pojazdami o niskiej warto¶ci od 2.000 do 3.000 euro: w wiêkszo¶ci by³y to przypadki fikcyjnej kradzie¿y pojazdów, które w niektórych przypadkach wywo¿one by³y za granicê lub „duplikowane" poprzez zamontowanie innych tablic rejestracyjnych.

Wiêkszo¶æ przypadków oszustw zwi±zanych z ubezpieczeniem pojazdów to fikcyjne wypadki, próby zawarcia umowy ubezpieczeniowej po rzeczywistym wypadku lub przedk³adania fikcyjnych faktur za obs³ugê techniczn± samochodu oraz roszczenia o wyp³atê wy¿szego odszkodowania ni¿ to, do którego klient jest uprawniony.

W obszarze niezwi±zanym z ubezpieczeniami pojazdów znaczna liczba oszustw ubezpieczeniowych jest zwi±zana z po¿arem, z uwagi na fakt, i¿ sprawcom wydaje siê, ¿e po¿ar zniszczy wszystkie dowody i ¿e otrzymaj± wysokie odszkodowanie za poniesion± szkodê. Przypadki zwi±zane z ubezpieczeniem na ¿ycie dotycz± zg³oszenia fikcyjnego uszczerbku na zdrowiu, fa³szowaniu dokumentacji medycznej, próby zawarcia polis ubezpieczeniowych osób ¶miertelnie chorych i umy¶lne ukrywanie faktów.

Spó³ki GPH w wiêkszo¶ci krajów Europy ¦rodkowej i Wschodniej powo³a³y w³asne Dzia³y ds. ochrony przed oszustwami ubezpieczeniowymi zajmuj±ce siê wszelkimi podejrzanymi roszczeniami. Niektóre spó³ki utworzy³y takie oddzia³y ju¿ dawno temu, jak np. Generali Providencia (Wêgry) w 1992 r. i Èeská poji¹»ovna (Czechy) w drugiej po³owie lat 90, podczas gdy pozosta³e spó³ki utworzy³y w³asne jednostki stosunkowo niedawno, jak np. Generali Garant's Accident Investigations Department w Kijowie w sierpniu 2009 r. Pracownicy pracuj±cy w takich dzia³ach zazwyczaj posiadaj± do¶wiadczenie w wymiarze sprawiedliwo¶ci lub policji. Maj± oni swoje w³asne kana³y oraz metody gromadzenia informacji, a w wiêkszo¶ci przypadków praca polegaj±ca na zbieraniu dowodów jest tajna. Wszystkie podejrzane roszczenia s± sprawdzane przez ekspertów, którzy czêsto wspó³pracuj± z policj± podczas prowadzenia ¶ledztwa w sprawach dotycz±cych podejrzanych bêd±cych posiadaczami polisy. Wspó³praca z innymi towarzystwami ubezpieczeniowymi jest równie¿ powszechnym zjawiskiem, zarówno na poziomie krajowym, jak i miêdzynarodowym.

W wielu przypadkach oszustw ubezpieczeniowych klienci nie zdaj± sobie sprawy, ¿e ich dzia³anie stanowi przestêpstwo. Poni¿ej znajduje siê tabela przedstawiaj±ca okresy pozbawienia wolno¶ci zgodnie z przepisami prawa obowi±zuj±cymi w niektórych krajach Europy ¦rodkowej i Wschodniej w przypadku wykrycia oszustwa ubezpieczeniowego:

Kraj Okres pozbawienia wolno¶ci
Bia³oru¶ Do 10 lat
Bu³garia Do 8 lat
Chorwacja Do 3 lat
Czechy Do 12 lat
Wêgry Do 10 lat
Polska Do 5 lat
Rumunia Do 12 lat
Serbia Do 10 lat
S³owacja Do 15 lat
Ukraina Do 12 lat


Oszustwa ubezpieczeniowe s± uwa¿ane przez wiêkszo¶æ ubezpieczonych za tzw. „nieszkodliwe" wykroczenie, w wyniku którego jedynymi poszkodowanymi s± towarzystwa ubezpieczeniowe. Jest to nieprawda, jako ¿e oszustwa ubezpieczeniowe maj± wp³yw na nas wszystkich. W rzeczywisto¶ci towarzystwa ubezpieczeniowe na ca³ym ¶wiecie k³ad± du¿y nacisk na wykrywanie oszustw ubezpieczeniowych. Przyczyna jest oczywista. Gdyby nie zwalcza³y oszustwa, kwota sk³adki ubezpieczeniowej pobieranej od Klientów musia³aby byæ du¿o wy¿sza. Aktuariusze musieliby dodaæ do swoich obliczeñ kwotê wyp³acon± za wypadek, który nigdy nie mia³ miejsca lub by³ inny ni¿ zg³oszony.

Przyk³ady oszustw ubezpieczeniowych w krajach Europy ¦rodkowej i Wschodniej
  1. Kierowca Renault uderzy³ w drzewo w odleg³ym miejscu na terenie Czech. Pomimo tego, ¿e uderzenie by³o potê¿ne kierowca wyszed³ z wypadku bez uszczerbku. Kierowca wykona³ telefon i w ci±gu pó³ godziny samochód zosta³ za³adowany na lawetê pomocy drogowej i odholowany. Nastêpnego dnia samochód pomocy drogowej przewióz³ rozbity samochód wraz z kierowc± z powrotem na miejsce wypadku i postawi³ samochód w tym samym miejscu przy drzewie. Kierowca ponownie wykona³ telefon, tak jak poprzedniego dnia. Po chwili przyjecha³a policja i kolejny samochód pomocy drogowej. Jaki by³ cel takiego dzia³ania? W momencie, gdy kierowca uderzy³ w drzewo by³ pod wp³ywem alkoholu i wiedzia³, ¿e jego roszczenie zostanie odrzucone i nie otrzyma odszkodowania z ubezpieczenia autocasco. Nastêpnego dnia kierowca nie mia³ ju¿ alkoholu we krwi, wiêc nie zadzwoni³ do znajomego z pomocy drogowej, ale na policjê. Jednak¿e nie zdawa³ sobie sprawy, ¿e ca³emu zdarzeniu przygl±da³ siê ¶wiadek, którego zaciekawi³o dziwne zachowanie kierowcy...
  2. W Pazardjik (¶redniej wielko¶ci miasto w Bu³garii) drogi samochód zosta³ sprzedany osobie, której wyra¼nie nie staæ by³o na taki pojazd. Osoba by³a ¶miertelnie chora. Przed ¶mierci± tej osoby, samochód zosta³ prawnie przekazany innej osobie, która zg³osi³a jego kradzie¿ wkrótce po ¶mierci pierwotnego w³a¶ciciela. Kiedy eksperci z Generali Insurance rozpoczêli pracê nad t± spraw± wysz³o na jaw, ¿e samochód zosta³ sprowadzony z Niemiec, jednak¿e nie odnaleziono dokumentów ani rejestracji niemieckiego producenta ani poprzedniego w³a¶ciciela. Obecny w³a¶ciciel by³ notowany przez policjê, tak wiêc eksperci zaczêli przygl±daæ siê sprawie bli¿ej, gdy powy¿sze okoliczno¶ci sta³y siê jasne. Jak przewidywano, po zakoñczeniu dochodzenia towarzystwo ubezpieczeniowe mia³o ca³kowite prawo odmówiæ wyp³aty odszkodowania za rzekomo skradziony samochód.
  3. Po wykupieniu polisy na ¿ycie na bardzo wysok± sumê ubezpieczenia, pewna kobieta na Wêgrzech wnios³a o wyp³atê odszkodowania o¶wiadczaj±c, ¿e jej m±¿ zmar³ w 2006 r. w wypadku na desce surfingowej na morzu w Grecji. Osoba sk³adaj±ca roszczenie wykupi³a polisy za ¿ycie, w ramach których w przypadku ¶mierci odszkodowanie wynios³oby ok. 100 mln HUF (376 tys. euro) w kilku towarzystwach ubezpieczeniowych. Wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe odmówi³y wyp³aty odszkodowania i zatrudni³y prywatnego detektywa, który ustali³, ¿e ubezpieczony, który uchodzi za zmar³ego, mieszka na ranczo w Czechach lub S³owacji. W ¶wietle tych informacji policja aresztowa³a jego i jego wspólniczkê i wnios³a przeciwko nim oskar¿enie na Wêgrzech. Generali mia³oby wyp³aciæ ok. 20 mln HUF (75.000 euro).
  4. Kolejnym przyk³adem jest oszustwo zorganizowane wraz z policj± drogow± ujawnione w Serbii. W³a¶ciciel samochodu wartego ok. 500 euro zarejestrowanego w Serbii spowodowa³ wypadek samochodowy na odleg³ej drodze górskiej powoduj±c kolizjê z bardzo drogim Mercedesem zarejestrowanym za granic±. Policja przyby³a na miejsce wypadku i sporz±dzi³a oficjalny raport o niejednoznacznej tre¶ci oraz zrobi³a kilka niewyra¼nych zdjêæ uszkodzonego pojazdu oraz miejsca zdarzenia. Wkrótce po wypadku, uszkodzony pojazd zosta³ wywieziony z Serbii w celu "naprawy" za granic±. W koñcu Delta Generali Osiguranje otrzyma³a rachunek za naprawy przekraczaj±cy 20.000 euro.
  5. W 2009 roku w Rumunii pracownik w³adz pañstwowych, w³a¶ciciel BMW, zg³osi³ Generali szkodê w wysoko¶ci 8.000 euro, wspominaj±c, ¿e uderzy³ w niego z ty³u Citroen, co wyrzuci³o jego samochód na p³ot i spowodowa³o uszkodzenie zarówno z przodu, jak i z ty³u BMW. Naprawy zosta³ wykonane w serwisie, z którym Generali nigdy wcze¶niej nie wspó³pracowa³o. Po uwa¿nym dochodzeniu przeprowadzonym prze Generali odkryto, ¿e serwis nale¿a³ do w³a¶ciciela BWM, a osoba, która w niego uderzy³a, czyli w³a¶ciciel Citroena, to jego pracownik. Ponadto ¶ledztwo ujawni³o, ¿e szkody z przodu samochodu zosta³y spowodowane oko³o rok wcze¶niej i ¿e zosta³o ju¿ za nie wyp³acone odszkodowanie przez innego ubezpieczyciela. Odkryto równie¿, ¿e ten sam Citroen, który bra³ udzia³ w rzekomym wypadku, zosta³ zakupiony kilka dni przed „zdarzeniem” i ubezpieczony w Generali, oraz ¿e w³a¶ciciel równie¿ mia³ zamiar wnie¶æ roszczenie o odszkodowanie.

Generali PPF Holding B.V. prowadzi dzia³alno¶æ w 14 krajach Europy ¦rodkowej i Wschodniej: w Czechach, S³owacji, Polsce, Wêgrach, Rumunii, Bu³garii, Ukrainie, Rosji, Serbii, S³owenii, Chorwacji, Bia³orusi i Kazachstanie. Poprzez swoje spó³ki zale¿ne Generali PPF Holding zarz±dza aktywami w warto¶ci przekraczaj±cej 12 miliardów euro i obs³uguje ponad 10 mln klientów w ca³ym regionie. Generali PPF Holding jest zarejestrowana w Holandii, a jej g³ówna jednostka organizacyjna ma siedzibê w Pradze, w Czechach. Generali PPF Holding B.V. jest spó³k± joint-venture Assicurazioni Generali (51% udzia³ów) oraz PPF Group (49%).

Kontakt:                               

Silvia Varagnolo 
Specjalista ds. komunikacji
Generali PPF Holding
Tel.: +420 224 174 452
GSM: (+420) 725 733 711
Adres e-mail: varagnolo@generalippf.eu                 
         

Richard Kapsa
Kierownik dzia³u komunikacji
Generali PPF Holding
Tel.: +420 224 555 893
GSM: +420 603 280 971
e-mail: kapsa@generalippf.eu

Informacja prasowa Generali z dnia 08.02.2010 r.