Coraz wiêcej polskich firm profilaktycznie zabezpiecza siê przed skutkami kryzysu i stara siê minimalizowaæ ryzyko dzia³alno¶ci gospodarczej. Takie wnioski p³yn± z analiz firmy Euler Hermes, najwiêkszego w Polsce ubezpieczyciela kredytu kupieckiego. W ci±gu ostatnich 6 miesiêcy firma odnotowa³a 30 proc. wzrost przypisu sk³adki w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Pojawiaj±ce siê coraz czê¶ciej problemy z wyp³acalno¶ci± kontrahentów, widoczne miêdzy innymi w opublikowanym przez Euler Hermes raporcie o upad³o¶ciach – 290 bankructw w okresie styczeñ – czerwice 2009 (wzrost blisko 50% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego) potwierdza, i¿ obecnie prowadzenie dzia³alno¶ci gospodarczej wi±¿e siê z coraz wiêkszym ryzykiem. Najbardziej niepokoj±cy jest jednak fakt, i¿ bankructwa nie omijaj± ju¿ nawet du¿ych, dotychczas bardzo dobrze prosperuj±cych firm. W sytuacji takiej normalnym zjawiskiem staje siê bardziej restrykcyjne podej¶cie ubezpieczycieli do zakresu oferowanych us³ug.
„Celem Euler Hermes, nawet w ciê¿kich czasach, nie jest ograniczanie serwisu dostarczanego klientom, w szczególno¶ci zakresu ochrony ubezpieczeniowej. Jednak by zrównowa¿yæ ryzyko istniej±ce na rynku musieli¶my doprowadziæ do urealnienia stawek ubezpieczenia nale¿no¶ci. Naturaln± konsekwencj± wzrostu ryzyka przy niezmiennym zakresie obs³ugi jest wzrost sk³adki.” – podkre¶la Bogdan Wiesio³ek, Dyrektor Handlowy w Towarzystwie Ubezpieczeñ Euler Hermes S.A.
Nale¿y dodaæ, i¿ w ostatnich latach wysoko¶æ stawek ubezpieczeniowych w Polsce by³a najni¿sza w Europie i niewspó³mierna do przejmowanej przez firmy ubezpieczeniowe odpowiedzialno¶ci.
„Dynamiczny wzrost sk³adki w ubezpieczeniach kredytu kupieckiego w Polsce ¶wiadczy o tym, ¿e firmy zauwa¿aj± wy¿sze ryzyko prowadzenia dzia³alno¶ci biznesowej, ale tak¿e o tym, ¿e gotowe s± wiêcej zainwestowaæ w skuteczne przeciwdzia³anie skutkom tego kryzysu. Nasi przedsiêbiorcy s± ¶wiadomi zale¿no¶ci miêdzy ryzykiem a cen± ubezpieczenia i akceptuj± to. Zdaj± sobie sprawê, i¿ dziêki ubezpieczeniu konsekwencje strat finansowych spowodowane bankructwem odbiorców s± mniej dotkliwe dziêki wyp³acanemu przez nas odszkodowaniu.” – dodaje Bogdan Wiesio³ek.
Podczas kryzysu firmy zabezpieczaj±ce swoje nale¿no¶ci zaczê³y aktywniej korzystaæ z nowych funkcji ubezpieczenia, wykraczaj±cych poza funkcjê ochronn±. Ubezpieczyciel sta³ siê wa¿nym partnerem w sprawowaniu kontroli nad kontrahentami, dostarczaj±c cennych danych dotycz±cych ich sytuacji finansowej w postaci ratingu i przyznanego im limitu kredytowego. Wysoko¶æ tych wska¼ników ¶wiadczy o kondycji finansowej partnera, a zatem o jego zdolno¶ci do regulowania zobowi±zañ p³atniczych.
Kryzys stanowi jeden ze znacz±cych elementów sk³aniaj±cych, szczególnie nowe, m³ode firmy do zainteresowania siê ubezpieczeniem nale¿no¶ci. W przypadku firm, w których ¶wiadomo¶æ ubezpieczeniowa jest na wysokim poziomie, jest to sta³y element wieloletniej strategii zarz±dzania finansami, która teraz przenosi korzy¶ci. „Urealnianie stawek w najmniejszym stopniu odczuwaj± „starzy” klienci firm ubezpieczeniowych. Ich ryzyko jest na bie¿±co monitorowane, a zatem znane i ³atwiejsze do oceny.” – podsumowuje Bogdan Wiesio³ek.
Kontakt dla mediów:
Artur Niewrzêdowski
TALKING HEADS PR
e-mail: artur.niewrzedowski@thpr.pl
tel. 0509-433-874