W Internecie pojawia siê coraz wiêcej portali o tematyce ubezpieczeniowej. Wiêkszo¶æ z nich pozwala klientom na porównanie wielu ofert i finalizacjê zakupu polisy drog± online. W¶ród nich z kolei prym wiod± przede wszystkim te, które podejmuj± tematykê ubezpieczeñ komunikacyjnych. Z tego wzglêdu mo¿na pokusiæ siê o pewne zestawienie, pozwalaj±ce spojrzeæ ca³o¶ciowo na rynek internetowych porównywarek komunikacyjnych.
Co oceniali¶my?
Zdecydowali¶my siê porównaæ piêæ, naszym zdaniem najlepszych, serwisów prowadz±cych porównywarki komunikacyjne:
- ipolisa.pl
- cuk.pl
- wygodnie.pl
- mBank.pl
- rankomat.pl
Nasza ocena obejmowa³a przede wszystkim szeroko rozumian± funkcjonalno¶æ serwisów oraz korzy¶ci, jakie z u¿ytkowania danego portalu mo¿e odnie¶æ internauta. A mam tu na my¶li:
- Projekt – grafika powinna byæ estetyczna i przyjazna, a interfejs u¿yteczny i intuicyjny
- Lista pytañ, niezbêdnych do kalkulacji sk³adki – oczywi¶cie wszyscy chcieliby¶my, by pytañ by³o jak najmniej. Jednak – czy chcemy, czy nie - aby otrzymaæ oferty z kilku do kilkunastu firm, musimy odpowiedzieæ na wszystkie z nich. Kalkulator musi byæ tak zbudowany, aby uwzglêdnia³ ka¿de pytanie, nawet je¶li nie wp³ywa ono na wysoko¶æ sk³adki w 7 z 8 ofert. Je¶li chcemy mieæ wiarygodne dane i kompleksowe porównanie, musimy zagry¼æ zêby i wklepywaæ. Wa¿niejszy w tym przypadku jest uk³ad pytañ, d³ugo¶æ ³adowania danych, czytelne opisy i jasne podpowiedzi oraz wszelkie inne opcje u³atwiaj±ce nam jak najmniej bolesne przej¶cie formularza.
- Porównanie zakresów ubezpieczeñ – nie tylko cena, ale przede wszystkim zakres ubezpieczenia jest dla kupuj±cego bardzo wa¿ny. Niestety, nie wszystkie porównywarki nale¿ycie dbaj± o ten, tak wa¿ny, element, Oczywi¶cie – przy ubezpieczeniu komunikacyjnym OC nie ma tematu, tutaj kierujemy siê wy³±cznie cen±, jednak sprawa siê komplikuje, gdy dochodzi do porównania zakresów AC czy assistance.
- Liczba dostêpnych ofert – niestety nie ma na rynku takiej porównywarki, która obejmowa³aby wszystkie dostêpne w Polsce oferty ubezpieczeñ komunikacyjnych - co gorsze, praktycznie wszystkie serwisy prezentuj± ich zaledwwie kilka. Pomimo rosn±cej konkurencji porównywarek prawdziw± przewagê zdobêdzie ten, który porówna oferty zarówno najwiêkszych: PZU, Warta, Hestia, jak i tak zwanych directów: Axa, Link4, Liberty Direct, CU Direct.
Jak oceniali¶my
Ka¿d± z wy¿ej wymienionych kategorii ocenili¶my za pomoc± trzystopniowej skali. W ten sposób w ogólnej klasyfikacji ka¿da z porównywarek mog³a uzyskaæ maksymalnie 12 punktów. Poni¿ej przedstawiamy wyniki rankingu.
Ranking internetowych porównywarek komunikacyjnych |
|
Design |
Liczba pytañ |
Szczegó³y ofert |
Liczba ofert |
Suma punktów |
ipolisa |
3 pkt |
2 pkt |
3 pkt |
2 pkt |
10 pkt
|
rankomat |
3 pkt |
2 pkt |
3 pkt |
1 pkt |
9 pkt |
cuk |
2 pkt |
3 pkt |
1 pkt |
3 pkt |
9 pkt |
wygodnie |
3 pkt |
2 pkt |
1 pkt |
1 pkt |
7 pkt |
mbank |
3 pkt |
1 pkt |
2 pkt |
1 pkt |
7 pkt |
¼ród³o: opracowanie w³asne
ipolisa.pl
Ipolisa postrzegana jest jako lider rynku internetowych porównywarek komunikacyjnych. Nasz ranking potwierdza tê pozycjê, jednak serwisowi ci±gle brakuje do idea³u. Po stronie zdecydowanych plusów ipolisy mo¿emy wymieniæ przede wszystkim mo¿liwo¶æ porównania tak¿e zakresu ubezpieczeñ, a nie tylko ich cen. Serwis wyró¿nia siê tak¿e pod wzglêdem technicznym. Grafika i interfejs s± na najwy¿szym poziomie. Dwa punkty za liczbê ofert to tak¿e niez³y wynik. Akurat ten aspekt to prawdziwa bol±czka porównywarek, poniewa¿ lider tej kategorii prezentuje zaledwie dwana¶cie towarzystw. Ipolisa porównuje oko³o 10 ofert, natomiast pozosta³e serwisy pokazuj± tylko do piêciu wyników.
rankomat.pl
Najm³odszy spo¶ród analizowanych serwisów. Profesjonalnie przygotowana porównywarka. Drugie miejsce w zestawieniu mówi samo za siebie. Ipolisa mo¿e mieæ powa¿n± konkurencjê. Twórcy Rankomatu ust±pili liderowi tylko w ilo¶ci prezentowanych ofert. Ze wzglêdu na krótki sta¿ na rynku taka sytuacja nie powinna trwaæ d³ugo. Na pochwa³ê zas³uguje tak¿e specjalnie przygotowany przez autorów serwisu system punktowania poszczególnych ofert uwzglêdniaj±cy cenê oraz zakres ubezpieczenia.
cuk.pl
Centrum Ubezpieczeñ Komunikacyjnych mo¿e siê pochwaliæ najwiêksz± liczb± porównywanych ofert. Serwis wygrywa tak¿e klasyfikacjê pod wzglêdem najbardziej przyjaznej u¿ytkownikowi listy pytañ. Minusy to s³absza od konkurencji grafika i brak szczegó³ów dotycz±cych zakresu ofert. To daje CUK drugie miejsce razem z rankomatem w zestawieniu zbiorczym.
wygodnie.pl
Serwis ¶wietnie przygotowany pod wzglêdem technicznym. I na tym koniec plusów. Reszta to wielkie rozczarowanie. G³ówne wady wygodnie.pl to brak informacji o zakresie ubezpieczenia oraz bardzo ma³a liczba porównywanych ofert.
mBank
Identycznie w zestawieniu wypada porównywarka mBanku. ¦wietna grafika i profesjonalny interfejs nie zrekompensowa³y bardzo ma³ej ilo¶ci ofert, a tak¿e najmniej przyjaznej dla klientów listy pytañ.
Problemy
Powy¿sza analiza, oprócz próby znalezienia najlepszej internetowej porównywarki komunikacyjnej, pozwoli³a dostrzec kilka problemów ca³ego rynku.
Przede wszystkim wspominana ju¿ wcze¶niej bardzo
ma³a ilo¶æ porównywanych ofert. Taka sytuacja nie wynika z braku zaanga¿owania serwisów w pozyskiwanie towarzystw. Wiêc dlaczego tak jest? Jak wiadomo rola porównywarek nie powinna siê koñczyæ na porównaniu, ale na doprowadzeniu klienta do finalizacji transakcji zakupu polisy. Ka¿da porównywarka to specyficzny kalkulator, który, by móc wy¶wietliæ poprawn± wysoko¶æ sk³adki, musi „pogodziæ” bardzo ró¿nie zbudowane taryfy ka¿dego z towarzystw. Wiêkszo¶æ towarzystw ubezpieczeñ w Polsce nie jest jeszcze przygotowana na sprzeda¿ online albo nawet przez telefon. Niewielu ubezpieczycieli decyduje siê na porzucenie skostnia³ych procedur i umo¿liwienie wygodniejszego sposobu zakupu swoich ubezpieczeñ, a i tak - co warto zaznaczyæ - rynek komunikacji na tle pozosta³ych rodzajów ubezpieczeñ prezentuje siê bardzo dobrze. S± te¿ takie firmy, którym nie u¶miecha siê byæ prównywanym z konkurencj±.
Drugi problem z jakim siê spotkali¶my to
wiarygodno¶æ porównywarek. Zdarza³y siê przypadki, kiedy przy takich samych danych w³a¶ciciela i pojazdu serwisy pokazywa³y zupe³nie ró¿ne ceny ubezpieczenia tego samego towarzystwa. I to nawet o kilkana¶cie procent. Przyk³ad takich nie¶cis³o¶ci znajduje siê poni¿ej.
Dane pojazdu: |
Sk³adka roczna ubezpieczenia OC HDI wed³ug wybranych serwisów |
Marka |
Fiat |
Model |
Punto II 1.2 Kat. |
Wersja |
ELX 3-dzwiowy |
ipolisa |
266 z³ |
Rok produkcji |
2000 |
rankomat |
432 z³
|
Kod pocztowy |
66-100 |
Wiek posiadacza pojazdu |
30 lat |
wygodnie |
332 z³ |
Zni¿ki |
-60% |
¼ród³o: opracowanie w³asne
I wreszcie du¿a ilo¶æ danych,
które trzeba podaæ. Aby doj¶æ do koñca trzeba wype³niæ przynajmniej trzy ekrany pytañ. Czy da siê t± listê zredukowaæ? Jak pokazuj± przyk³ady niektórych porównywarek jest to mo¿liwe. Ale tylko do pewnego poziomu. Taka, a nie inna ilo¶æ pytañ wynika z faktu, ¿e ka¿dy z ubezpieczycieli bierze pod uwagê trochê inne parametry do wyliczenia sk³adki. Dlatego, aby poznaæ sk³adkê w kilku towarzystwach, trzeba odpowiedzieæ na wiele pytañ. Warto w takim razie uzbroiæ siê w cierpliwo¶æ. W koñcu wype³nienie formularza zajmuje maksymalnie 15 minut. To i tak znaczna oszczêdno¶æ czasu w porównaniu z wizyt± w kilku towarzystwach lub spotkaniem z kilkoma agentami. A w przysz³o¶ci na pewno mo¿emy siê spodziewaæ ze strony twórców serwisów dzia³añ zmierzaj±cych do skrócenia procesu porównania ofert.
Co dalej?
Pomimo dynamicznego rozwoju internetowych serwisów ubezpieczeniowych, ci±gle jeszcze wiele pracy przed nimi. I nie tylko przed nimi. Zanim w Polsce sprzeda¿ ubezpieczeñ przez Internet osi±gnie podobne rozmiary jak w Wielkiej Brytanii, czy Stanach Zjednoczonych, musi siê przede wszystkim zmieniæ nastawienie do tego medium towarzystw ubezpieczeñ. Kiedy ju¿ bêdzie mo¿na porównaæ na jednej stronie oferty wszystkich ubezpieczycieli, maj±c pewno¶æ, ¿e podane dane s± rzetelne, na pewno zwiêkszy siê liczba osób, które wybior± w³a¶nie Internet do zakupu polisy ubezpieczeniowej.
Piotr Szostakiewicz
Wypowiedzi przedstawicieli opisywanych wy¿ej porównywarek
Piotr Bartos, Wiceprezes Zarz±du Wygodnie.pl
Wypada zgodziæ siê z autorem artyku³u co do faktu, ¿e pojawia siê coraz wiêcej portali o tematyce ubezpieczeniowej. Na finalizacjê zakupu drog± online mog± pozwoliæ sobie jednak tylko klienci wygodnie.pl, mbanku oraz rankomatu. Porównywanie zatem podmiotów podaj±cych przybli¿on± warto¶æ ubezpieczenia - gdzie zakup finalizuje agent z portalami sprzedaj±cymi ubezpieczenia przez Internet mija siê wg mnie z celem. Z kolei w¶ród porównywarek daj±cych pewno¶æ zakupu polisy z cen± z podan± przez system, Wygodnie.pl korzystnie wyró¿nia siê najwiêksz± liczb± pytañ na które klient musi odpowiedzieæ.
Anna Moszczyñska, Rzecznik prasowy mBanku
Stoimy na stanowisku, ¿e liderem porównywarek komunikacyjnych jest SUS mBanku.
Z punktu widzenia Klienta najistotniejsza nie jest liczba ofert, ale ich dopasowanie do oczekiwañ oraz czytelno¶æ i zrozumia³o¶æ uzyskiwanych informacji. Zalet± platformy ubezpieczeniowej mBanku (SUS) jest fakt, ¿e Klient sam okre¶la swoje oczekiwania, takie jak np. brak udzia³u w³asnego lub udzia³ w³asny w okre¶lonej wysoko¶ci, we wszystkich ofertach. Jako wynik porównania Klient otrzymuje kwotacjê AC dla takich samych, zdefiniowanych przez siebie parametrów. Tylko w mBanku wszystkie produkty s± rzeczywi¶cie porównywalne, bowiem wspó³pracuj±ce z mBankiem Towarzystwa Ubezpieczeñ ustandaryzowa³y OWU. Z tego te¿ powodu w mBanku nie porównujemy zakresu ubezpieczenia – jest on ujednolicony.
Pañstwa porównanie nie uwzglêdni³o równie¿ istotnego dla skuteczno¶ci takiego narzêdzia jak porównywarka parametru, jakim jest poziom sprzeda¿y. Najlepszym potwierdzeniem, ¿e mBank jest liderem na rynku porównywarek ¶wiadczy przypis sk³adki, który zosta³ zebrany w 2008 roku – wynosi³ on 44, 5 mln z³.
Piotr Szostakiewicz
Tworz±c ranking, stara³em siê wcieliæ w rolê klienta, który chce kupiæ ubezpieczenie OC komunikacyjne. W wielu wzglêdach zgadzam siê z przedstawicielem Mbanku - informacje zawarte w komentarzu s± warto¶ciowe i istotne, ale jako klient nie mia³em okazji siê z nimi zapoznaæ. Nigdzie takich informacji nie znalaz³em.
Jako klientowi zale¿y mi na porównaniu jak najwiêkszej liczby ró¿nych ofert. Ka¿dy ranking rz±dzi siê pewnymi za³o¿eniami. Tan mia³ takie, a nie inne. Na pewno mo¿na by te za³o¿enia wywróciæ do góry nogami i zrobiæ piêæ rankingów, ka¿dy dostosowuj±c pod wydawców danej porównywarki (np. uwzglêdniaj±c poziom sprzeda¿y, który mnie osobi¶cie jako¶ nie przekonuje), ale chyba nie o to chodzi. Ten ranking stanowi spojrzenie oczami klienta - stworzony zosta³ na podstawie informacji dostêpnych dla u¿ytkowników portali porównuj±cych oferty.
Nie twierdzê, ¿e moje podej¶cie do tematu jest jedynym s³usznym, s³uszne jest jednak na pewno przy takich, jak powy¿sze za³o¿eniach.