W ostatnim czasie media coraz czê¶ciej podnosz± problem skarg na zak³ady ubezpieczeniowe, jakie sp³ywaj± do Rzecznika Ubezpieczonych. Niestety media najczê¶ciej opisuj± tylko jeden aspekt sprawy – liczbê skarg.
Tymczasem w opinii PIU nale¿a³oby skonfrontowaæ raport Rzecznika z danymi o rynku ubezpieczeñ. Rzecznik odnotowa³ w 2008 r. 7631 skarg na zak³ady ubezpieczeñ. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego (za IV kw. 2008 r.) wynika, ¿e w
Polsce zawartych jest ponad 20 mln umów ubezpieczeñ na ¿ycie, zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej oraz ok. 60 mln polis z tytu³u ubezpieczeñ maj±tkowych i osobowych. Na tym tle liczba skarg kierowanych do Rzecznika stanowi mniej ni¿ jedn± setn± czê¶æ procenta umów.
Najwiêksza grupa - 3343 skarg - odnosi siê do obowi±zkowych ubezpieczeñ odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wed³ug danych KNF w Polsce zawartych jest ok. 21 mln tego typu polis, zatem liczba skarg stanowi na ich tle mniej ni¿ 0,02 procenta.
Rzecznik Ubezpieczonych podkre¶la, ¿e istotna czê¶æ skarg odnosz±cych siê do ubezpieczeñ OC posiadaczy pojazdów, dotyczy³a tzw. podwójnego ubezpieczenia. Wynika ono z obowi±zuj±cych obecnie zapisów Ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Warto zauwa¿yæ, ¿e Polska Izba Ubezpieczeñ przedstawi³a propozycjê zmiany przepisów w tym zakresie Radzie Rozwoju Rynku Finansowego przy Ministerstwie Finansów i zmiany te zosta³y uwzglêdnione w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych. Ma on likwidowaæ problem podwójnego ubezpieczenia przy sprzeda¿y samochodu.
Jednocze¶nie Rzecznik Ubezpieczonych podkre¶la, ¿e spo¶ród wszystkich skarg jakie wp³ynê³y do jego biura, 1096 spraw (14,4 proc.) nie zosta³o podjêtych ze wzglêdu na brak podstaw (dotyczy to 30 proc. skarg w ubezpieczeniach komunikacyjnych). W wyniku oceny dokumentacji za³±czonej do tych skarg Rzecznik Ubezpieczonych uzna³, ¿e nie dosz³o w ich przypadku do naruszenia przepisów. Skargi te wynikaj± w znacznej mierze z braku wiedzy ubezpieczonych o posiadanych produktach i zakresie ochrony.
Zak³ady ubezpieczeñ w Polsce prowadz± dzia³alno¶æ na ogromn± skalê. Dlatego trudno jest doprowadziæ do sytuacji, w której liczba skarg kierowanych do rzecznika spadnie do zera. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e towarzystwa dzia³aj± w warunkach silnej konkurencji, a zadowolony klient jest dla nich najlepsz± reklam±. Dlatego zak³ady zawsze na pierwszym miejscu stawiaj± dobro klienta i rzetelnie rozpatruj± ka¿de najmniejsze za¿alenie.
Równie¿ Polska Izba Ubezpieczeñ podejmuje dzia³ania zmierzaj±ce do podniesienia ¶wiadomo¶ci ubezpieczeniowej Polaków, a tak¿e upowszechnienia dobrych praktyk rynkowych, co bêdzie prowadziæ tak¿e m.in. do ograniczenia liczby skarg.
Jan Grzegorz Pr±dzyñski
Wiceprezes Zarz±du PIU
PIU, 14.05.2009r.