Zdaniem Rzecznika Ubezpieczonych ubezpieczyciele czêsto zani¿aj± szkody. Tak wynika z opublikowanego raportu.
Towarzystwa ubezpieczeniowe nie wyp³acaj± na czas odszkodowania, lub zani¿aj± jego warto¶æ, ¿eby oszczêdziæ na swoim kliencie. S± to najczêstsze przyczyny skarg na ubezpieczycieli. Liczba tego typu za¿aleñ ro¶nie lawinowo – ¶rednio 15-20 procent rocznie. Jak zwykle najwiêcej tego typu spraw bo a¿ 65 procent dotyczy³o ubezpieczeñ komunikacyjnych, a zdecydowana wiêkszo¶æ z nich polis OC. 12 procent spraw to ubezpieczenia na ¿ycie.
Liderem w¶ród skarg tradycyjnie jest PZU- najwiêkszy polski ubezpieczyciel. Jednak w przypadku ubezpieczeñ maj±tkowych tylko 31 procent skarg na PZU Rzecznik Ubezpieczonych uzna³ za zasadne. W przypadku innych firm odsetek ten oscyluje w granicach 45 – 50 procent.
Sami ubezpieczyciele t³umacz± niekorzystne dla nich statystyki rosn±c± ilo¶ci± zawieranych umów i coraz wiêksz± ¶wiadomo¶ci± klientów. To dosyæ kiepskie wyt³umaczenie, bo nie zwalnia przecie¿ towarzystw od odpowiedzialno¶ci za pope³nianie b³êdy. Dlaczego odszkodowania s± zani¿ane, a czas ich realizacji niedotrzymywany? Komisja Nadzoru Finansowego jest zmuszona niemal regularnie nak³adaæ grzywny na ubezpieczycieli nie wywi±zuj±cych siê z ustawowych terminów realizacji odszkodowañ. Takie podej¶cie towarzystw do klientów torpeduje zaufanie do rynku ubezpieczeniowego.
Pozostaje mieæ nadziejê, ¿e ubezpieczyciele wyci±gn± wnioski z raportu Rzecznika Ubezpieczonych. Zaufanie klienta bardzo ³atwo straciæ, a trudno zyskaæ. Bran¿a ubezpieczeniowa jest bardzo wra¿liwa na takie czynniki jak stopieñ zadowolenia klientów ze ¶wiadczonych us³ug.
¬ród³a: Polska, Gazeta Ubezpieczeniowa
Jakub Tabisz