X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Sprzeda¿ ubezpieczeñ w Polsce w 2008 r.

2009-05-11 12:16 poniedzia³ek

Je¶li mamy ubezpieczyæ mieszkanie czy samochód, najczê¶ciej korzystamy z pomocy agenta. Na rynku ¿yciowym z kolei prym w¶ród po¶redników wiod± banki i instytucje finansowe – wynika ze wstêpnych danych zebranych przez Polsk± Izbê Ubezpieczeñ.
 
Rynek maj±tkowy

- agenci

Za po¶rednictwem agentów (osób fizycznych) do zak³adów maj±tkowych wp³ynê³o w 2008 r. a¿ 42 proc. zebranej sk³adki. Warto podkre¶liæ, ¿e rok temu dominacja agentów by³a jeszcze wyra¼niejsza. Ich udzia³ w sprzeda¿y przekracza³ 44 proc.

- direct (telefon i Internet)

Je¶li chodzi o sprzeda¿ bezpo¶redni±, Polacy wyra¼nie oswoili siê ju¿ z Internetem, jako form± sprzeda¿y polis – g³ównie komunikacyjnych. W 2007 r. dziêki temu kana³owi dystrybucji ubezpieczyciele maj±tkowi zebrali prawie 23 mln z³ sk³adek. W 2008 r. by³o to ju¿ 52,5 mln z³. Trzeba dodaæ, ¿e mimo ponaddwukrotnego wzrostu, Internet wci±¿ ma w Polsce ¶ladowy udzia³, je¶li chodzi o sprzeda¿. Wci±¿ jest tak¿e du¿o mniej popularny ni¿ telefon. Sprzeda¿ przez telefon wzros³a rok do roku o jedn± trzeci± i wynios³a niemal 350 mln z³.
Powy¿sze dane nie uwzglêdniaj± dzia³alno¶ci Axy Ubezpieczenia i Liberty Direct. Je¿eli we¼miemy pod uwagê dzia³alno¶æ w 2008 r. tych dwóch oddzia³ów, to warto¶æ rynku direct w Polsce mo¿na szacowaæ na 544,26 mln z³. Z szacunków PIU (opartych na sprawozdaniach finansowych krajowych zak³adów ubezpieczeñ) wynika, ¿e ok. 15 proc. tej kwoty to polisy kupione przez Internet, a 85 proc. – przez telefon.

- brokerzy

W Polsce, choæ nieznacznie, zwiêkszy³o siê tak¿e znaczenie brokerów w strukturze sprzeda¿y ubezpieczeñ maj±tkowych. Dzi¶ za ich po¶rednictwem zak³ady zbieraj± ponad 2,4 mld z³., co oznacza 11,8 proc. wszystkich zbieranych sk³adek.

Rynek ¿yciowy

Na rynku ubezpieczeñ na ¿ycie jako po¶rednicy zdecydowanie dominuj± banki i innego rodzaju instytucje finansowe i kredytowe. Za pomoc± tego kana³u sprzedaje siê dzi¶ ponad jedna trzecia polis indywidualnych i ponad po³owa grupowych. Na skutek dynamicznego rozwoju bancassurance w Polsce, na znaczeniu – w przypadku polis na ¿ycie – stracili nieco agenci (osoby fizyczne).
Sprzeda¿ bezpo¶rednia (Internet i telefon) na rynku polis ¿yciowych wci±¿ ma znaczenie marginalne. Ma³± popularno¶ci± ciesz± siê tak¿e us³ugi brokerskie.


Wiêcej informacji:

Marcin Tarczyñski
Analityk
Polska Izba Ubezpieczeñ
Tel: 22 420 51 27
mtarczynski@piu.org.pl


PIU, 11 maja 2009r.