Czwartkowa decyzja Sejmu w sprawie tzw. odholowywania, odrzucaj±ca wszystkie poprawki Senatu, oznacza przyzwolenie na jazdê autem bez zawierania umowy ubezpieczenia OC. Sejm zlikwidowa³ praktycznie wszelkie sankcje za brak polisy, która – przypomnijmy - jest w Polsce obowi±zkowa. Prawo przewiduje co prawda mandat dla kierowcy, który nie posiada przy sobie potwierdzenia polisy – 50 z³. Je¶li pojazd jest nieubezpieczony, karê na³o¿y na kierowcê UFG. Tyle ¿e ¶ci±galno¶æ tych kar nie przekracza 50 proc. Jednocze¶nie prawo w nowym kszta³cie nie precyzuje najwa¿niejszej kwestii – wy³±czenia nieubezpieczonego pojazdu z ruchu drogowego.
Sejm przyj±³ za³o¿enie, ¿e Policja w elektronicznej bazie danych bêdzie mog³a na bie¿±co sprawdzaæ, czy dany pojazd jest ubezpieczony. Tymczasem PIU wielokrotnie podkre¶la³a, ¿e jest to niewykonalne, bo Policja nie ma dostêpu do bazy CEPiK drog± online.
PIU do wielu miesiêcy zabiega³a o taki kszta³t nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, by pojazd, którego kierowca nie ma przy sobie dokumentu potwierdzaj±cego zawarcie umowy ubezpieczenia OC, by³ przez Policjê wy³±czany z ruchu. Najlepszym rozwi±zaniem, by³oby zatrzymanie dowodu rejestracyjnego za pokwitowaniem. Izba zgadza³a siê z argumentami parlamentu, ¿e odholowanie auta jest kar± zbyt uci±¿liw± dla kierowcy. Sejm stwierdzi³ jednak, ¿e ¿adne sankcje nie s± konieczne.
Czym to grozi? Obecnie w Polsce ok. 200 tys. pojazdów jest nieubezpieczonych. Mo¿na siê spodziewaæ, ¿e te statystyki zmieni± siê na niekorzy¶æ wkrótce po przyjêciu przepisów w nowym kszta³cie. Kierowca, który prowadz±c nieubezpieczony pojazd spowoduje wypadek, nara¿a siê na ogromne koszty. Naprawa auta, rehabilitacja i leczenie ofiary czy wreszcie do¿ywotnia renta dla poszkodowanego – za to wszystko kierowca zap³aciæ bêdzie musia³ z w³asnej kieszeni. Sejm czwartkow± decyzj± spowodowa³ wiêc, ¿e czê¶æ kierowców – zw³aszcza m³odych i niedo¶wiadczonych – za swoje b³êdy p³aciæ bêdzie przez ca³e ¿ycie. Przed takim scenariuszem mo¿na siê uchroniæ tylko w jeden sposób – zawieraj±c umowê ubezpieczenia OC.
Projekt nowelizacji przeg³osowany przez Sejm jest przy tym sprzeczny z porz±dkiem prawnym obowi±zuj±cym obecnie w wiêkszo¶ci krajów Unii Europejskiej, gdzie zaostrza siê przepisy zwi±zane z obowi±zkowym ubezpieczeniem pojazdów mechanicznych. W wielu krajach ju¿ od dawna obowi±zuj± przepisy umo¿liwiaj±ce konfiskatê pojazdów nieubezpieczonych lub ich czasowe zatrzymywanie, rekwirowanie tablic rejestracyjnych oraz zatrzymywanie dokumentów pojazdu. Polska idzie pod pr±d tej tendencji, a Sejm przyczynia siê do zmniejszenia bezpieczeñstwa na polskich drogach.
Jan Grzegorz Pr±dzyñski
Wiceprezes zarz±du Polskiej Izby Ubezpieczeñ
PIU, 8 maja 2009r.