U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.
Znikoma liczba skarg na ubezpieczycieli
2009-02-16 16:58 poniedzia³ek
Liczba klientów niezadowolonych z us³ug asekuracyjnych od lat utrzymuje siê na znikomym poziomie. Potwierdza to raport Rzecznika Ubezpieczonych pt. „Skargi kierowane do Rzecznika Ubezpieczonych dotycz±ce problematyki ubezpieczeñ gospodarczych oraz zabezpieczenia spo³ecznego w 2008 roku”.
Rzecznik odnotowa³ 7631 skarg na zak³ady ubezpieczeñ. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego (za 2007 r.) wynika, ¿e w Polsce zawartych jest blisko 15 mln umów ubezpieczeñ na ¿ycie, zarówno w formie indywidualnej, jak i grupowej oraz ok. 60 mln polis z tytu³u ubezpieczeñ maj±tkowych i osobowych. Na tym tle liczba skarg kierowanych do Rzecznika stanowi 1/100 czê¶æ procenta.
Najwiêksza grupa – 3343 skarg – odnosi siê do obowi±zkowych ubezpieczeñ odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wed³ug danych KNF w Polsce zawartych jest ok. 15 mln tego typu polis, zatem liczba skarg stanowi na ich tle 1/50 czê¶æ procenta.
Rzecznik Ubezpieczonych podkre¶la, ¿e istotna czê¶æ skarg odnosz±cych siê do ubezpieczeñ OC posiadaczy pojazdów, dotyczy³a tzw. podwójnego ubezpieczenia. Wynika ono z obowi±zuj±cych obecnie zapisów Ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Warto zauwa¿yæ, ¿e Polska Izba Ubezpieczeñ przedstawi³a propozycjê zmiany przepisów w tym zakresie Radzie Rozwoju Rynku Finansowego przy Ministerstwie Finansów i zmiany te zosta³y uwzglêdnione w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych. Ma on likwidowaæ problem podwójnego ubezpieczenia przy sprzeda¿y samochodu.
Jednocze¶nie Rzecznik Ubezpieczonych podkre¶la, ¿e spo¶ród wszystkich skarg jakie wp³ynê³y do jego biura, 1096 spraw (14,4 proc.) nie zosta³o podjêtych ze wzglêdu na brak podstaw (dotyczy to 30% skarg w ubezpieczeniach komunikacyjnych). W wyniku oceny dokumentacji za³±czonej do tych skarg Rzecznik Ubezpieczonych uzna³, ¿e nie dosz³o w ich przypadku do naruszenia przepisów. Skargi te wynikaj± w znacznej mierze z braku wiedzy ubezpieczonych o posiadanych produktach i zakresie ochrony.
Polska Izba Ubezpieczeñ dzia³ania wysi³ki zmierzaj±ce do podniesienia ¶wiadomo¶ci ubezpieczeniowej Polaków, a tak¿e upowszechnienia dobrych praktyk rynkowych, co bêdzie prowadziæ tak¿e m.in. do ograniczenia liczby skarg.
Wiêcej informacji:
Miko³aj Skorupski
Kierownik Dzia³u Public Relations i Marketingu
Polskiej Izby Ubezpieczeñ