Gdyby nie popyt na polisy inwestycyjne, rynek ubezpieczeñ na ¿ycie wzrós³by o 10 proc. Towarzystwa szykuj± siê ju¿ na ciê¿kie czasy, bo na koniec wrze¶nia niektóre z nich traci³y
na lokatach. A¿ sze¶æ z dziesiêciu najwiêkszych towarzystw sprzedaj±cych ubezpieczenia na ¿ycie mia³o wynik ni¿szy ni¿ przed rokiem
Jednak niektóre z firm zanotowa³y w ci±gu roku rekordowe zwy¿ki zbieranej sk³adki. Do grona takich towarzystw nale¿± Axa i Warta, które zanotowa³y piêciokrotny, rekordowy wzrost zbieranej sk³adki. Tak¿e PZU ¿ycie chwali siê zebraniem ponad 5 miliardów z³otych. Oznacza to dwukrotny wzrost sk³adki.
Swój sukces firmy te zawdziêczaj± lokatom opakowanym w polisy na ¿ycie. Dla klientów magnesem do ich zakupu jest gwarancja zwrotu kapita³u i brak podatku Belki. Towarzystwa oferuj± te poliso-lokaty za po¶rednictwem banków. - Mimo imponuj±cych przychodów ze sk³adek nie daj± one jednak towarzystwom równie wysokich zysków - zaznacza Marcin Krzykowski z firmy Milliman specjalizuj±cej siê w konsultingu dla bran¿y ubezpieczeñ na ¿ycie. S± to produkty o niskich mar¿ach. Specjali¶ci oceniaj±, ¿e nie jest to dobra oferta równie¿ z punktu widzenia marketingu towarzystwa. Klienci banku kupuj±c poliso-lokatê rzadko wiedz±, ¿e jest to oferta danego ubezpieczyciela.
Inne towarzystwa musia³y siê pogodziæ ze spadkiem przychodów. W tym gronie znalaz³y siê:
Aegon, Allianz ¯ycie i Skandia. Powód? Po spadkach na gie³dach nast±pi³ odwrót Polaków od polis z funduszami inwestycyjnymi, oferowanymi dotychczas przez te firmy.
Rynek sprzeda¿y polis na ¿ycie jest coraz trudniejszy. ¦wiadcz± o tym gorsze zyski towarzystw ¿yciowych. Firmy zmuszone s± do p³acenia wiêkszych prowizji za sprzeda¿ polis (niemal ca³a dziesi±tka najwiêkszych notuje wzrost kosztów akwizycji od kilku do kilkudziesiêciu procent) czy inwestycji w sieæ sprzeda¿y.
¬ród³o: Gazeta Prawna/ Rzeczpospolita
JT