X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Jak zadbaæ o interesy pracowników?

2008-11-03 10:07 poniedzia³ek
Po wyp³aceniu odszkodowania osobie trzeciej za wyrz±dzon± przez pracownika szkodê ubezpieczyciel mo¿e wyst±piæ wobec niego z regresem.

Prawo przewiduje mo¿liwo¶æ ponoszenia odpowiedzialno¶ci przez pracowników za szkody wyrz±dzone pracodawcy czy osobom trzecim, nawet gdy zosta³y one pokryte z polisy zakupionej przez pracodawcê. Rok temu zosta³y znowelizowane przepisy kodeksu cywilnego, który w art. 828 przewidywa³, ¿e nie przechodz± na zak³ad ubezpieczeñ roszczenia ubezpieczaj±cego przeciwko osobom, z którymi ubezpieczaj±cy pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym, lub za które ponosi odpowiedzialno¶æ. W wyniku nowelizacji wykre¶lono tê drug± grupê osób, do których zalicza siê m.in. pracowników.

Towarzystwo mo¿e ¿±daæ zwrotu wyp³aconej kwoty w ramach tzw. postêpowania regresowego od sprawcy szkody, czyli pracownika. Tak bêdzie, je¶li pracodawca nie zmodyfikuje standardowej umowy ubezpieczenia mienia. Nowa umowa powinna zawieraæ zapis, ¿e prawo do regresu jest wy³±czone w stosunku do pracowników lub innych osób, za które pracodawca ponosi odpowiedzialno¶æ. Alternatyw± jest wpisanie tych osób do polisy jako osób ubezpieczonych.
W wiêkszo¶ci umów ubezpieczenia OC firmy pracownicy maj± status chroni±cy ich przed ewentualnymi roszczeniami regresowymi, w przypadku gdy towarzystwo wyp³aci odszkodowanie osobie poszkodowanej przez pracownika. Zdarzaj± siê jednak umowy ubezpieczeniowe, które nie uznaj± pracownika za ubezpieczonego i traktuj± go jako osobê trzeci± - wtedy, po wyp³acie odszkodowania, towarzystwo ma prawo do regresu.

¬ród³o: Gazeta Prawna

JT