W³a¶ciciele motocykli nie maj± taryfy ulgowej, je¿eli chodzi o przegl±dy swoich dwuko³owych maszyn. Cel procedur diagnostycznych jest taki sam jak w podczas badania aut – fachowcy oceniaj± sprawno¶æ jedno¶ladów. Mimo tego koszt badania technicznego motocykla jest inny ni¿ w przypadku samochodu. Dowiedz siê wiêcej o tym, jak przebiega i ile dok³adnie kosztuje ta obowi±zkowa procedura diagnostyczna.
To, w jaki sposób wykonuje siê przegl±d motocykla, wskazano w Obwieszczeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie og³oszenia jednolitego tekstu rozporz±dzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na temat zakresu i sposobu przeprowadzania badañ technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.
Badanie takie ma na celu wykrycie usterek, które utrudniaj± prowadzenie pojazdu i s± zagro¿eniem dla bezpieczeñstwa na drodze. Oprócz tego fachowcy sprawdzaj± zgodno¶æ stanu faktycznego jedno¶ladu z jego dokumentacj±, co ma zapobiegaæ oszustwom.
Procedura przegl±du motocykla dzieli siê na trzy etapy: identyfikacjê pojazdu oraz sprawdzenie jego legalno¶ci, wprowadzenie danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) oraz weryfikacjê stanu technicznego jedno¶ladu.
Badanie techniczne jedno¶ladu rozpoczyna siê od oglêdzin zewnêtrznych. Diagnosta, który go przeprowadza, ma obowi±zek sprawdziæ:
CEPiK to informatyczna baza danych, w której znajduj± siê szczegó³owe informacje o pojazdach poruszaj±cych siê po polskich drogach. Mo¿na siê z niej dowiedzieæ np. kiedy pojazd by³ zarejestrowany po raz pierwszy lub czy by³ kiedy¶ skradziony. CEPiK przydaje siê m.in. podczas kupowania motocykla. Przysz³y kupiec, znaj±c numer rejestracyjny maszyny i jej VIN oraz datê pierwszej rejestracji jedno¶ladu, mo¿e szybko poznaæ jego szczegó³ow± historiê – i nie wierzyæ sprzedawcy tylko na s³owo.
W CEPiK znajduje siê te¿ informacja na temat przebiegu pojazdu. Warto¶æ tê regularnie, podczas obowi±zkowych przegl±dów, aktualizuje diagnosta ze stacji kontroli pojazdów. Ma on prawo wprowadziæ do historii motocykla tak¿e inne wzmianki – je¿eli zajdzie taka potrzeba. Bêdzie on zobowi±zany umie¶ciæ tam stosown± informacjê, gdy np. pojazd nie przejdzie pozytywnie badania technicznego.
Ten etap przegl±du wywo³uje najwiêcej emocji u w³a¶cicieli jedno¶ladów, gdy¿ to w³a¶nie od jego pomy¶lno¶ci zale¿y, czy maszyna bêdzie dopuszczona do ruchu drogowego. Weryfikacja stanu technicznego nie trwa d³ugo – zwykle od 20 do 30 minut. Wyj±tkiem s± sytuacje, gdy mechanizm motocykla pozostawia wiele do ¿yczenia.
W czasie badania diagnosta sprawdza:
Uwaga! Przegl±d gwarancyjny to nie badanie techniczne
Je¿eli masz nowy motocykl i jeszcze obejmuje go gwarancja, to mo¿esz sprawdzaæ stan swojego pojazdu w ASO – w Autoryzowanej Stacji Obs³ugi. Pracuj±cy tam mechanicy weryfikuj± poprawno¶æ dzia³ania uk³adów jedno¶ladu oraz, gdy zajdzie taka potrzeba, naprawiaj± ich usterki.
Kiedy wyje¿d¿asz z ASO, wiesz, ¿e twój motocykl jest w pe³ni sprawny. Nie oznacza to jednak, ¿e nie musisz stawiæ siê na stacji kontroli pojazdów w celu przeprowadzenia badania technicznego. Wizyta w ASO i ¶wiadomo¶æ tego, ¿e m.in. uk³ad hamulcowy i ¶wiat³a jedno¶ladu dzia³aj± prawid³owo, nie zwalniaj± ciê z obowi±zku terminowego przegl±du na SKP.
Je¿eli w³a¶nie zarejestrowa³e¶ nowy motocykl z salonu, to z pierwszym badaniem technicznym mo¿esz poczekaæ a¿ 3 lata. Nastêpny raz na stacji diagnostycznej nale¿y pojawiæ siê dwa lata pó¼niej. Natomiast potem badanie trzeba powtarzaæ co roku.
Wyj±tkiem jest sytuacja, kiedy podczas kontroli drogowej funkcjonariusza policji zaniepokoi stan techniczny pojazdu. Wtedy ma on prawo skierowaæ go na dodatkowy przegl±d – mimo ¿e badanie jedno¶ladu mia³o odbyæ siê dopiero za kilka miesiêcy.
Pod tym wzglêdem motocykli¶ci s± w lepszej sytuacji ni¿ w³a¶ciciele samochodów. Koszt przegl±du motocykla to zaledwie 63 z³. Na tê kwotê sk³adaj± siê op³aty za badanie jedno¶ladu (62 z³) oraz za wpis do CEPiK (1 z³). Tak niskie koszty powinny dodatkowo zachêcaæ do wykonywania regularnych przegl±dów jedno¶ladów. Konsekwencje zapominalstwa i uchylania siê od obowi±zku stawienia z pojazdem w punkcie diagnostycznym mog± mieæ wysok± cenê.
Konsekwencje braku wa¿nego przegl±du technicznego
O tym, ¿e unikanie przegl±du motocykla siê nie op³aca, kierowca mo¿e przekonaæ siê:
Funkcjonariusz, który odkryje, ¿e pojazd nie ma wa¿nych badañ technicznych, mo¿e wystawiæ jego w³a¶cicielowi mandat w wysoko¶ci od 1500 do 3000 z³. Stanie siê tak, gdy motocyklista bêdzie je¼dzi³ na jedno¶ladzie mimo tego ¿e mechanizm pojazdu ju¿ na pierwszy rzut oka nie jest do koñca sprawny (np. gdy jego o¶wietlenie nie dzia³a prawid³owo). Funkcjonariusz ma równie¿ prawo skonfiskowaæ dowód rejestracyjny motocykla w z³ym stanie technicznym, je¿eli uwa¿a, ¿e jedno¶lad zagra¿a bezpieczeñstwu ruchu drogowego.
Ubezpieczenie autocasco zapewnia w³a¶cicielowi motocykla wyp³atê odszkodowania nawet na skutek spowodowanego przez siebie wypadku. Ubezpieczyciele w ogólnych warunkach umów zawieranych z klientami zaznaczaj± jednak, ¿e aby ubezpieczony móg³ w tej sytuacji otrzymaæ pieni±dze, jedno¶lad musi mieæ wa¿ne badania techniczne. Firma ubezpieczeniowa odmówi wyp³aty odszkodowania, je¿eli uzna, ¿e do spowodowania wypadku dosz³o przez z³y stan techniczny motocykla.
Przegl±d jedno¶ladu kosztuje niewiele i trwa krótko, dlatego nie warto go unikaæ. W przeciwnym razie mo¿na naraziæ siê na dodatkowe koszty, utratê odszkodowania, a nawet stwarzaæ zagro¿enie na drodze – je¶li stan techniczny pojazdu pozostawia wiele do ¿yczenia.
Co w sytuacji, gdy motocykl nie przejdzie przegl±du technicznego?
Diagnosta, który odkry³ usterki, dokonuje stosownego wpisu w bazie CEPiK. Od tego momentu w³a¶ciciel niesprawnego pojazdu ma 14 dni, aby naprawiæ motocykl. Po tym czasie musi wróciæ na Stacjê Kontroli Pojazdów, aby diagnosta sprawdzi³, czy usterki zosta³y usuniête. Je¿eli tak bêdzie, to tym razem motocykl pozytywnie przejdzie przegl±d techniczny.
Czy ka¿dy motocykl musi przechodziæ przegl±dy techniczne?
Nie. Nie ma takiego obowi±zku w przypadku motocykli zabytkowych. Takie pojazdy (o ile nie s± wykorzystywane do zarobkowego transportu drogowego) przechodz± jeden przegl±d techniczny – przed rejestracj±.
Czy na ka¿dej stacji kontroli pojazdów mo¿na wykonaæ przegl±d techniczny motocykla?
Niestety nie. Do przeprowadzania badañ motocykli s± upowa¿nione tylko te SKP, które maj± zezwolenie z wpisem „A”.