Mimo ¿e zdecydowana wiêkszo¶æ Polaków je¼dzi rowerem, tylko ok. 5 procent u¿ytkowników „dwóch kó³ek” posiada odpowiedni± polisê. Za ten stan rzeczy odpowiada wadliwy system edukowania spo³eczeñstwa, ale z pewno¶ci± nie cena. Ta za rowerowe OC jest naprawdê symboliczna, ale co siê za ni± kryje?
W niektórych przypadkach nie trzeba wykupywaæ ca³ego
ubezpieczenia, a jedynie zmodyfikowaæ dotychczasow± umowê. Rozszerzenie ochrony o OC na rower posiada w swojej ofercie tylko kilkoro ubezpieczycieli, m.in. PZU, Proama czy Europa.
Sprawd¼ jak mo¿esz byæ chroniony na co dzieñ
Czego dotyczy umowa?
Ubezpieczenie od
odpowiedzialno¶ci cywilnej na rower zasadniczo ró¿ni siê od wersji samochodowej. Po pierwsze, nie jest obowi±zkowe, a po drugie nie trzeba byæ w³a¶cicielem pojazdu.
Umowa ubezpieczenia najczê¶ciej dotyczy OC i nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków, ale niektórzy rowerzy¶ci s± na tyle zapobiegliwi, ¿e dokupuj± tak¿e opcjê Casco, która zabezpiecza finansowo ich jedno¶lad przed skutkami
kradzie¿y. Tu trzeba siê jednak wczytaæ w warunki takiego ubezpieczenia, poniewa¿ towarzystwa takie zdarzenie, jakim jest kradzie¿ roweru, definiuj± bardzo precyzyjnie.
Wykres 1. Liczba wszystkich kolizji z udzia³em rowerzystów na polskich drogach w latach 2012-2014.
¬ród³o: opracowanie w³asne, na podstawie Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji
Co do zyskania?
Z punktu widzenia ubezpieczycieli rower jest pojêciem ca³kowicie osobnym. Znaczy to dok³adnie tyle, ¿e posiadana ochrona OC, NNW czy Assistance w odniesieniu do roweru przybiera ca³kiem now± definicjê i nie bêdzie podstaw± do wyp³aty
¶wiadczenia, je¶li zdarzenie bêdzie mia³o miejsce podczas jazdy jedno¶ladem.
Dla wygody samych rowerzystów
towarzystwa ubezpieczeniowe przygotowuj± tzw. pakiety, w sk³ad którego wchodz± skutki nieszczê¶liwych wypadków (z uszczerbkiem na zdrowiu i ¶mierci± w³±cznie) czy skutki finansowe w razie wyrz±dzenia szkody osobom trzecim w trakcie poruszania siê rowerem.
Wielkim plusem przemawiaj±cym za posiadaniem tego typu produktu jest
Assistance rowerowy, który z regu³y obejmuje:
-
wizytê lekarza w trakcie leczenia.
-
wizytê medyczna po hospitalizacji,
-
wizytê fizjoterapeuty,
-
wypo¿yczenie sprzêtu rehabilitacyjnego,
-
transport medyczny ambulansem do miejsca zamieszkania,
-
serwis rowerowy.
Wykres 2. Liczba kolizji z udzia³em rowerzystów w terenie zabudowanym w Polsce w latach 2012-2014.
¬ród³o: opracowanie w³asne, na podstawie Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji
Ile to kosztuje?
W przypadku polis dedykowanym rowerzystom wysoko¶æ miesiêcznej sk³adki oscyluje wokó³ kilkunastu z³otych, czyli w przedziale 120-200 z³ rocznie. Wahania ceny s± mo¿liwe w obu kierunkach ze wzglêdu na wybrane towarzystwo i stopieñ z³o¿ono¶ci oferty.
Niewygórowana cena takiej polisy sprawia, ¿e maksymalna
suma ubezpieczenia to najczê¶ciej od 40 do 50 tys. z³. Na wyp³atê wy¿szych kwot mog± liczyæ osoby poszkodowane przez rowerzystê – nawet 200 tys. z³.
Cena za
ubezpieczenie rowerowe bez wzglêdu na zawarto¶æ opcji jest o tyle ³atwa do ustalenia, ¿e tego typu produkty s± sprzedawane na czas okre¶lony (ubezpieczenie terminowe).
Czego ubezpieczenie nie obejmuje?
Mimo bogatej zawarto¶ci produktu ubezpieczeniowego jego dostêpno¶æ jest ograniczona – zaledwie kilka towarzystw dedykuje swoje us³ugi rowerzystom. Fakt, ¿e rowerowe OC mo¿na po³±czyæ z takimi elementami jak NNW czy
Casco nie sprawia jeszcze, ¿e ochrona bêdzie pe³na.
Problematyczne jest przyznanie ¶wiadczenia z tytu³u kradzie¿y. Co innego piwnica, a co innego ulica – nie mo¿na ubezpieczyæ nawet zapiêtego roweru od kradzie¿y poza domem. Podobnie rzecz siê ma z uznaniem szkód na rowerze w razie wypadku – polisa pokrywa jedynie uszczerbek na zdrowiu.
Wracaj±c jeszcze do kradzie¿y – ta, „najlepiej” ¿eby zosta³a dokonana ³±cznie z pobiciem w³a¶ciciela jedno¶ladu, ale wyj±tków jest wiêcej, np. w jednej z ofert ubezpieczyciel uznaje kradzie¿ baga¿u rowerowego, o ile do takiego zdarzenia dosz³o w trakcie poruszania siê rowerem.
Sporo wyj±tków dotyczy kwestii zwi±zanej z kradzie¿±, natomiast decyduj±cy siê na zakup
polisy rowerowej kieruj± siê przede wszystkim trosk± o w³asne zdrowie i w³asn± kieszeñ, w razie zderzenia z przechodniem czy samochodem. Kolizje rowerzystów i kierowców s± zjawiskiem bardzo czêstym, szczególnie w miastach. Najwiêcej przypadków dotyczy zdarzeñ roweru z bokiem pojazdu ponad 60 proc.), zdecydowanie mniej w ty³ (nieca³e 10 proc.). W razie roszczeñ kierowcy rowerzysta z polis± OC bêdzie chroniony finansowo.
Micha³ Ratajczak
Porównaj najlepsze rozwi±zania