Karta produktu
Zgodnie z art. 17 ustawy o dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przedstawiciel towarzystwa ubezpieczeniowego ma obowi±zek przed³o¿enia klientowi osobnego dokumentu zawieraj±cego wykaz najwa¿niejszych elementów umowy. Informacje te s± w za³o¿eniu najbardziej istotne z punktu widzenia konsumenta i dotycz± przede wszystkim wysoko¶ci op³at, ale tak¿e:
* sumy odszkodowania
* pobieranych op³at
* potr±ceñ ze sk³adek ubezpieczeniowych
* obci±¿eñ funduszy kapita³owych (UFK)
* warto¶ci wykupu ubezpieczenia
* wy³±czenia odpowiedzialno¶ci
* ryzyka inwestycyjnego
Jest to swoisty skrót Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU). Do tej pory klient mia³ ogranicz± mo¿liwo¶æ lub brak dostatecznej ilo¶ci czasu na szczegó³owe zapoznanie siê z warunkami podpisywanej umowy. Przejrzysty i jasny aneks ma jednocze¶nie u¶wiadomiæ klienta o wytycznych zakupywanego produktu. Najwa¿niejszy jest jednak sam moment otrzymania takiego aneksu (karty produktu), czyli przed podpisaniem umowy.
Kto zap³aci za zmianê?
Regulacja prawna oznacza zmiany w przepisach, a dalej w procedurach towarzystw oferuj±cych polisy na ¿ycie z funkcj± inwestycyjn±. Korekcie ulegn± formularze istniej±ce, a ubezpieczyciel bêdzie zobligowany do przygotowania dodatkowych materia³ów informacyjnych dla klientów. Ci ostatecznie bêd± mogli uznaæ przysz³± umowê za niedostosowan± do w³asnych potrzeb.
Zmiana ceny nie powinna byæ gwa³towna ani znaczna, jednak najprawdopodobniej zostanie przerzucona na klienta. Z drugiej strony wiêcej informacji o produkcie przed podpisaniem wieloletniej umowy ubezpieczenia na ¿ycie z UFK to wzmocnienie ochrony klienta przed pochopnym zobowi±zaniem na wiele lat i unikniêcie niepotrzebnych sporów, nierzadko na drodze s±dowej.
Micha³ Ratajczak