Cyberponiedzia³ek przypadaj±cy po czarnym pi±tku, to kolejny etap wyprzeda¿y. W tym dniu promocje og³aszaj± wy³±cznie sklepy internetowe. Popularno¶æ robienia zakupów online sprawia, ¿e zarówno kupuj±cy jak i firmy mog± staæ siê ofiarami ataków hakerów. Eksperci zajmuj±cy siê zarz±dzaniem ryzykiem w firmach s± zgodni: ryzyko cyberataku to jedno z najwa¿niejszych i najszybciej zyskuj±cych na znaczeniu zagro¿eñ.
Wed³ug raportu Guide to Cyberrisk, przygotowanego przez ekspertów z Allianz Global Corporate & Specialty – specjalistycznej spó³ki z Grupy Allianz, roczne koszty cyberprzestêpstw poniesione przez globaln± gospodarkê wynosz± 445 mld dolarów, z czego ponad 200 mld dolarów ponios³y cztery najwiêksze gospodarki ¶wiatowe (USA, Chiny, Japonia i Niemcy).
Porównaj ubezpieczenia dla firm
Mniejsze firmy na celowniku
Ataki cybernetyczne zdarzaj± siê coraz czê¶ciej i coraz bli¿ej nas. Przyk³adem mog± byæ g³o¶ne w ostatnich miesi±cach przypadki w³amania siê i zablokowania systemu rezerwacyjnego najwiêkszych polskich linii lotniczych czy kradzie¿ i upublicznienie danych klientów jednego z dzia³aj±cych w Polsce banków.
Wed³ug raportu Norton Cyber Crime opublikowanego w 2013 roku, koszty zwi±zane z dzia³alno¶ci± przestêpców internetowych wynios³y w Polsce ok. 6 miliardów z³otych i dotknê³y 6 milionów osób. Najczêstszym celem ataków cybernetycznych s± du¿e organizacje – stanowi± one cel hakerów w 40% przypadków. Niepokoj±cy jest natomiast wzrost liczby ataków skierowanych przeciw ma³ym firmom, zatrudniaj±cym mniej ni¿ 250 osób. Udzia³ takich podmiotów w ogólnej licznie ataków zwiêkszy³ siê a¿ do 34%.
Ma³e firmy maj± mniej zaawansowane systemy i procedury zapewnienia bezpieczeñstwa danych. Cyberataki prowadzone s± g³ównie w celu u¿ycia ich systemów informatycznych jako bramy wej¶ciowej do systemów wiêkszych organizacji, z którymi prowadz± one wspó³pracê biznesow±.
Przed skutkami ataku mo¿na siê zabezpieczyæ
W przypadku incydentu w zakresie bezpieczeñstwa informatycznego lub utraty danych konieczna jest odpowiednia i szybka reakcja, pozwalaj±ca na kompleksowe podej¶cie do incydentu. Firma mo¿e zminimalizowaæ skutki cyberataków - przyk³adem takiego ubezpieczenia na polskim rynku jest wprowadzone przez Allianz Polska ubezpieczenie Allianz Cyber Protect. Zapewnia ono przede wszystkim pokrycie strat finansowych poniesionych w wyniku ataku hakerskiego oraz koszty wznowienia dzia³alno¶ci po przerwie w dzia³alno¶ci wywo³anej takim atakiem, a tak¿e ochronê przeciwko tzw. cyberwymuszeniom.
Ubezpieczenie obejmuje te¿ roszczenia osób poszkodowanych wskutek ujawnienia ich danych gromadzonych przez ubezpieczon± firmê. Oprócz wyp³aty odszkodowañ, polisa pozwala na pokrycie kosztów informatyki ¶ledczej, kosztów obrony, kar administracyjnych, a w przypadku kradzie¿y danych dotycz±cych rachunków bankowych czy kart kredytowych, równie¿ koszty za³o¿enia nowych rachunków oraz koszty monitorowania transakcji w okresie pó³ roku od kradzie¿y danych.
Straty nie tylko finansowe
Bardzo wa¿nym elementem, czêsto nawet bardziej dotkliwym dla firmy ni¿ straty operacyjne, jest utrata reputacji. Dotyczy to szczególnie firm, których profil dzia³alno¶ci opiera siê na zaufaniu klientów. Utrata dobrego wizerunku mo¿e doprowadziæ do powa¿nych problemów firmy, nawet wówczas, kiedy operacyjnie sprawnie upora siê ona z rozwi±zaniem problemów. W takich sytuacjach nieoceniona jest pomoc specjalistów ds. wizerunku, którzy zadbaj± o w³a¶ciwe informowanie opinii publicznej. Ubezpieczenie cyberryzyka zapewnia ochronê i w takich przypadkach.
– Ataki hakerskie bêd± zdarzaæ siê coraz czê¶ciej. Istnieje wiele rozwi±zañ i systemów, które mog± pomóc firmom ograniczyæ ryzyko ich wyst±pienia. Jedno jest jednak pewne – to dobre planowanie i odpowiednie praktyki odró¿niaj± firmy, które skutecznie zarz±dzaj± swoim ryzykiem od tych, które tego nie potrafi± – podsumowuje Pawe³ Krak Dyrektor Departamentu Ubezpieczeñ Ryzyk finansowych w Allianz Polska.
Redakcja ubezpieczenie.com.pl
na podstawie materia³ów prasowych Allianz Polska