X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Bezpo¶rednia Likwidacja Szkód - BLS

2015-04-20 13:58 poniedzia³ek
      Prace nad modelem Bezpo¶redniej Likwidacji Szkód (BLS)  prowadzone przez Polskê Izbê Ubezpieczeñ (PIU) oraz zrzeszonych w niej ubezpieczycieli trwa³a od 2 lat . Fina³ prac nast±pi³ 30 marca 2015 r. w momencie gdy pierwsze firmy podpisa³y umowê BLS.  Od 1 kwietnia model rynkowy BLS przyjê³y: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, Uniqa, Warta ( od 1 kwietnia). 3 kolejne towarzystwa wprowadz± BLS w najbli¿szych miesi±cach: Aviva i Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca) oraz Gothaer (od 15 pa¼dziernika). Razem ubezpieczyciele reprezentuj± 68% rynku ubezpieczeñ OC komunikacyjnego, mierzonego sk³adk± zebran±.
      System BLS to system, który umo¿liwi klientom likwidacjê zaistnia³ej szkody poprzez ubezpieczyciela, u którego posiada OC w³asnego pojazdu. Po wyp³acie ¶wiadczenia, ju¿ bez zaanga¿owania klienta, nastêpowaæ bêdzie rozliczenie szkody pomiêdzy ubezpieczycielem poszkodowanego a zak³adem ubezpieczeñ sprawcy. Do tej pory by³o tak, ¿e o odszkodowanie mo¿na by³o wyst±piæ jedynie do towarzystwa, w którym ubezpieczenie OC posiada³ sprawca szkody. Wi±za³o siê to z wieloma niedogodno¶ciami, przed³u¿aniem procesu likwidacji szkody, problemami z wyp³at± odszkodowania.
      System BLS nie oznacza jednak zmiany charakteru ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Pieni±dze za szkodê nadal wyp³acane s± z polisy sprawcy. Procedura ró¿ni siê jedynie tym, ¿e szkodê zg³aszamy do swojego ubezpieczyciela i to on finansuje oraz przeprowadza likwidacjê szkody. Nastêpnie rozlicza siê z zak³adem ubezpieczeñ sprawcy. Bardzo wa¿na kwesti± jest to, ¿e w ¿adnym wypadku system BLS nie wp³ywa na szkodowo¶æ poszkodowanego. 
      
      Czy system BLS jest nowo¶ci± na rynku ubezpieczeñ komunikacyjnych? W Europie – nie. Ju¿ od kilkudziesiêciu lat takie rozwi±zania s± m.in. W Francji, Belgii, Hiszpanii, W³oszech. W Polsce natomiast, dopiero od zesz³ego roku, po raz pierwszy tego typu ofertê swoim klientom proponowa³o PZU, Uniqa oraz Warta. Oczywi¶cie w poszczególnych towarzystwach model BLS by³ ró¿ny, zasad jednak ta sama – likwidacja szkody u swojego ubezpieczyciela
        Model rynkowy BLS oznacza, ¿e towarzystwa, które podpisa³y umowê bêd± stosowa³y takie same zasady. G³ówne za³o¿enia - do BLS nie kwalifikuj± siê nastêpuj±ce szkody:
  • szkody osobowe
  • szkody pomiêdzy wiêcej ni¿ dwoma pojazdami
  • szkody, które wyst±pi³y poza granicami Polski
  • szkody o warto¶ci powy¿ej 30 tys. z³.
Wszystkie szkody, które nie spe³niaj± powy¿szych kryteriów mo¿na bez problemu likwidowaæ korzystaj±c z systemu BLS. Dodatkowo poza napraw± pojazdu, korzystaj±c z systemu klienci mog± liczyæ na pokrycie kosztów zwi±zanych z :
  • holowaniem
  • parkowaniem uszkodzonego pojazdu na parkingu strze¿onym
  • wynajêciem pojazdu zastêpczego na czas naprawy
  • przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego .
 
        Na wprowadzeniu systemu BLS powinni zyskaæ klienci. Towarzystwa ubezpieczeñ zaczn± konkurowaæ ze sob± nie tylko cen±, ale i jako¶ci± procesu likwidacji szkód. Mo¿liwe, ¿e pomo¿e to zakoñczyæ trwaj±c± od wielu lat „wojnê cenow±” pomiêdzy ubezpieczycielami. Tylko od razu nasuwa siê pytanie, czy BLS nie wp³ynie znacz±co w³a¶nie na cenê polis OC?  Skoro system BLS i rekomendacja KNF odno¶nie likwidacji szkód komunikacyjnych maj± wp³yn±æ na wzrost wyp³acanych odszkodowañ (poniewa¿ do tej pory by³y zani¿ane), to zak³ady ubezpieczeñ bêdê musia³y w jaki¶ sposób sobie zrekompensowaæ te ró¿nice… Eksperci twierdz±, ¿e nie ma siê czego obawiaæ. Czas poka¿e, czy maj± racjê.

Magdalena Lis