X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Pytanie Czytelnika: Praca po 60. roku życia a prawo do emerytury

2011-06-21 09:43 wtorek
Witam. Mój ojciec ma 60 lat (ur. w 1950 roku) i 35 lat pracy, w tym 15 lat w szkodliwych warunkach. Obecnie pracuje na pełen etat. W ZUS złożył dokumenty o przejście na emeryturę, ale dostał odmowną decyzję. W oddziale ZUS poinformowano go, że aby starać się o emeryturę, musi się zwolnić z dotychczasowej pracy. Proszę o informację, co dokładnie musi zrobić i na jakiej podstawie?

Odpowiedzi udziela Przemysław Gogojewicz, ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych.

Ubezpieczony najpierw musi zwolnić się z pracy, a następnie podjąć działania w celu przyznania świadczenia emerytalnego. W przyznaniu świadczenia emerytalnego ZUS winien szczegółowo poinformować zainteresowanego oraz udzielić mu wszelkiej pomocy w celu jego przyznania.

W zasadzie prawo do emerytury ubezpieczeni, urodzeni w tym przedziale wiekowym, nabywają w momencie spełnienia następujących warunków (art. 27 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych):
  • osiągnęli wiek: kobiety - 60 lat i mężczyźni - 65 lat oraz
  • udowodnili okres składkowy i nieskładkowy (art. 6 i 7 u.e.r.) wynoszący: kobiety - 20 lat, mężczyźni - 25 lat.
Jednakże z uwagi na Art. 103a, prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu, uzyskiwanego przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał je bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji organu rentowego.
Decyzje w sprawie świadczeń wydają organy ZUS właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osoby zainteresowanej. Zasady postępowania w sprawach o przyznanie i wypłatę emerytury zostały uregulowane w przepisach ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 2009 r. Nr 153 poz. 1227 ze zm. oraz w rozporządzeniu z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz. U. 1983 r. Nr 10 poz. 49;).

Z wnioskiem o przyznanie prawa do świadczenia występuje osoba zainteresowana osobiście lub przez pełnomocnika, którym może być: członek najbliższej rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym lub opiekun społeczny, przedstawiciel pracodawcy albo organizacji związkowej. Należy tu jednak wskazać, że od dnia 1 sierpnia 2004 r. postępowanie o emeryturę wszczyna się z urzędu, jeżeli wiek emerytalny dla uprawnionych do świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn (art. 116 ust. 1a u.e.r.).

Wniosek powinien zawierać:
  • imię i nazwisko osoby zainteresowanej,
  • datę urodzenia,
  • numer NIP i PESEL,
  • miejsce zamieszkania,
  • wskazanie rodzaju świadczenia o które ubiega się zainteresowany,
  • dowody potwierdzające przebieg zatrudnienia, okresy składkowe i nieskładkowe, wysokości osiąganych zarobków,
  • podpis osoby uprawnionej do zgłoszenia wniosku.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. 2009 r. Nr 153 poz. 1227 ze zm. oraz w rozporządzeniu z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń (Dz. U. 1983 r. Nr 10 poz. 49;).

Przemysław Gogojewicz

Specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
www.gogojewicz.com