Prace nad modelem Bezpo¶redniej Likwidacji Szkód (BLS) prowadzone przez Polskê Izbê Ubezpieczeñ (PIU) oraz zrzeszonych w niej ubezpieczycieli trwa³a od 2 lat . Fina³ prac nast±pi³ 30 marca 2015 r. w momencie gdy pierwsze firmy podpisa³y umowê BLS. Od 1 kwietnia model rynkowy BLS przyjê³y: Concordia Ubezpieczenia, Ergo Hestia, PZU, Uniqa, Warta ( od 1 kwietnia). 3 kolejne towarzystwa wprowadz± BLS w najbli¿szych miesi±cach: Aviva i Liberty Ubezpieczenia (od 1 lipca) oraz Gothaer (od 15 pa¼dziernika). Razem ubezpieczyciele reprezentuj± 68% rynku ubezpieczeñ OC komunikacyjnego, mierzonego sk³adk± zebran±.
System BLS to system, który umo¿liwi klientom likwidacjê zaistnia³ej szkody poprzez ubezpieczyciela, u którego posiada OC w³asnego pojazdu. Po wyp³acie ¶wiadczenia, ju¿ bez zaanga¿owania klienta, nastêpowaæ bêdzie rozliczenie szkody pomiêdzy ubezpieczycielem poszkodowanego a zak³adem ubezpieczeñ sprawcy. Do tej pory by³o tak, ¿e o odszkodowanie mo¿na by³o wyst±piæ jedynie do towarzystwa, w którym ubezpieczenie OC posiada³ sprawca szkody. Wi±za³o siê to z wieloma niedogodno¶ciami, przed³u¿aniem procesu likwidacji szkody, problemami z wyp³at± odszkodowania.
System BLS nie oznacza jednak zmiany charakteru ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Pieni±dze za szkodê nadal wyp³acane s± z polisy sprawcy. Procedura ró¿ni siê jedynie tym, ¿e szkodê zg³aszamy do swojego ubezpieczyciela i to on finansuje oraz przeprowadza likwidacjê szkody. Nastêpnie rozlicza siê z zak³adem ubezpieczeñ sprawcy. Bardzo wa¿na kwesti± jest to, ¿e w ¿adnym wypadku system BLS nie wp³ywa na szkodowo¶æ poszkodowanego.
Czy system BLS jest nowo¶ci± na rynku ubezpieczeñ komunikacyjnych? W Europie – nie. Ju¿ od kilkudziesiêciu lat takie rozwi±zania s± m.in. W Francji, Belgii, Hiszpanii, W³oszech. W Polsce natomiast, dopiero od zesz³ego roku, po raz pierwszy tego typu ofertê swoim klientom proponowa³o PZU, Uniqa oraz Warta. Oczywi¶cie w poszczególnych towarzystwach model BLS by³ ró¿ny, zasad jednak ta sama – likwidacja szkody u swojego ubezpieczyciela
Model rynkowy BLS oznacza, ¿e towarzystwa, które podpisa³y umowê bêd± stosowa³y takie same zasady. G³ówne za³o¿enia - do BLS nie kwalifikuj± siê nastêpuj±ce szkody:
-
szkody osobowe
-
szkody pomiêdzy wiêcej ni¿ dwoma pojazdami
-
szkody, które wyst±pi³y poza granicami Polski
-
szkody o warto¶ci powy¿ej 30 tys. z³.
Wszystkie szkody, które nie spe³niaj± powy¿szych kryteriów mo¿na bez problemu likwidowaæ korzystaj±c z systemu BLS. Dodatkowo poza napraw± pojazdu, korzystaj±c z systemu klienci mog± liczyæ na pokrycie kosztów zwi±zanych z :
-
holowaniem
-
parkowaniem uszkodzonego pojazdu na parkingu strze¿onym
-
wynajêciem pojazdu zastêpczego na czas naprawy
-
przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego .
Na wprowadzeniu systemu BLS powinni zyskaæ klienci. Towarzystwa ubezpieczeñ zaczn± konkurowaæ ze sob± nie tylko cen±, ale i jako¶ci± procesu likwidacji szkód. Mo¿liwe, ¿e pomo¿e to zakoñczyæ trwaj±c± od wielu lat „wojnê cenow±” pomiêdzy ubezpieczycielami. Tylko od razu nasuwa siê pytanie, czy BLS nie wp³ynie znacz±co w³a¶nie na cenê polis OC? Skoro system BLS i rekomendacja KNF odno¶nie likwidacji szkód komunikacyjnych maj± wp³yn±æ na wzrost wyp³acanych odszkodowañ (poniewa¿ do tej pory by³y zani¿ane), to zak³ady ubezpieczeñ bêdê musia³y w jaki¶ sposób sobie zrekompensowaæ te ró¿nice… Eksperci twierdz±, ¿e nie ma siê czego obawiaæ. Czas poka¿e, czy maj± racjê.
Magdalena Lis