Assistance to ¶wiadczenie bezgotówkowe, polegaj±ce na organizacji pomocy jego beneficjentowi. Mo¿e wystêpowaæ jako osobne ubezpieczenie lub jako dodatek do innych ubezpieczeñ, produktów czy us³ug. Na polskim rynku funkcjonuj± m.in. assistance samochodowe, medyczne, podró¿ne, prawne, domowe. Warto przyjrzeæ siê dok³adniej poszczególnym rodzajom tych ¶wiadczeñ, gdy¿ s± one przydatne zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i w codziennym ¿yciu.
Wspó³cze¶nie firmy assistance, dziêki ogromnemu zapleczu i nowoczesnym rozwi±zaniom teleinformatycznym, po³±czonym z wyspecjalizowanym know-how, s± w stanie rozwi±zaæ praktycznie ka¿dy problem. Dotyczy to tzw. standardowej pomocy w przypadku st³uczki, ale tak¿e specjalnych zleceniach w ramach Concierge.
„
Zakres us³ug assistance, oferowanych w ramach ubezpieczeñ, do³±czanych do produktów, czy te¿ us³ug, jest coraz bardziej obszerny” - mówi Mariola Kotlewska, Zastêpca Dyrektora Departamentu Wdro¿eñ i Rozwoju Produktów w Inter Partner Assistance Polska S.A – „
Jednocze¶nie w ramach ró¿nych rodzajów assistance coraz czê¶ciej dochodzi do unifikacji zakresu ¶wiadczeñ. Wynika to z podobieñstwa potrzeb, charakterystycznych dla ró¿nych grup odbiorców. Przyk³adowo, wielu u¿ytkowników kart kredytowych to równie¿ potencjalni tury¶ci i kierowcy. Id±c tym tropem, dochodzimy zatem do wniosku, ¿e aby zapewniæ jak najbardziej kompleksow± ofertê us³ug, musimy zawsze braæ pod uwagê szerok± perspektywê profilu grupy odbiorców. Jednym z wielu przyk³adów uniwersalnej us³ugi assistance, wykorzystywanej w ró¿norodnych pakietach assistance, jest infolinia medyczna.”
Assistance samochodowe
Us³ugi pomocowe w tym zakresie s± przyk³adem kompleksowego i zarazem bardzo zró¿nicowanego pakietu us³ug. Polegaj± one przede wszystkim na wsparciu kierowcy i pasa¿erów pojazdu w przypadkach: awarii, wypadku, kradzie¿y oraz w innych sytuacjach losowych zwi±zanych z u¿ytkowaniem samochodu.
„
Assistance samochodowe dostêpne jest zwykle jako czê¶æ ubezpieczeñ OC i AC, jednak mo¿e byæ równie¿ dystrybuowane jako osobne ¶wiadczenie.”- wyja¶nia Mariola Kotlewska, Zastêpca Dyrektora Departamentu Wdro¿eñ i Rozwoju Produktów w Inter Partner Assistance Polska S.A. „
W sk³ad tego typu pakietów wchodz± przewa¿nie ¶wiadczenia techniczne, medyczne i inne. Obejmuj± one miêdzy innymi naprawê samochodu na miejscu unieruchomienia, dostarczenie paliwa do miejsca unieruchomienia pojazdu, holowanie auta, wynajem auta zastêpczego, transport kierowcy i pasa¿erów do miejsca zamieszkania lub celu podró¿y, zakwaterowanie w hotelu kierowcy i pasa¿erów na czas naprawy pojazdu.”
Assistance medyczne
Us³ugi realizowane w tym obszarze maj± zapewniæ klientom pomoc zarówno w zakresie profilaktyki, jak i nag³ych problemów ze zdrowiem. Obejmuj± one. m.in. ¶wiadczenia polegaj±ce na organizacji transportu medycznego i wizyt lekarskich, opiekê nad osobami niesamodzielnymi, czy te¿ zapewnienie telefonicznego dostêpu do profesjonalnej informacji medycznej. Klienci bez wychodzenia z domu mog± uzyskaæ zarówno porady dotycz±ce postêpowania w razie wyst±pienia problemów zdrowotnych, jak i w zakresie zdrowego od¿ywiania. Uzyskaj± te¿ chocia¿by informacjê na temat najbli¿szej apteki, ceny tañszych zamienników leku, dostêpno¶ci badañ diagnostycznych, adresów placówek medycznych, etc. Assistance medyczne jest czêsto powi±zane z assistance podró¿nym, które z kolei ma na celu zapewnienie ochrony i pomocy osobom, podró¿uj±cym poza krajem.
„
W sezonie turystycznym, kiedy mamy do czynienia z natê¿eniem liczby osób podró¿uj±cych za granicê, liczba interwencji medycznych zwiêksza siê wielokrotnie” - wyja¶nia Sonia Kostyszyn, Manager Dzia³u Operacyjnego w Inter Partner Assistance Polska S.A. – „
W tym przypadku, oprócz wcze¶niej wymienionych us³ug, oferowane s± równie¿ takie ¶wiadczenia, jak: przewóz medyczny do szpitala za granic± lub do Polski, monitorowanie i kontrola leczenia, pokrycie jego kosztów, organizacja i pokrycie kosztów wizyty osoby bliskiej u ubezpieczonego, dostarczenie niezbêdnych leków, sprzêtu rehabilitacyjnego, czy na przyk³ad zorganizowanie opieki lub powrotu do kraju dzieci ubezpieczonego.” – wylicza ekspert.
Assistance podró¿ne
Us³ugi te polegaj± równie¿ na pomocy w podró¿y, w przypadkach innych ni¿ problemy zdrowotne. Do ¶wiadczeñ realizowanych na rzecz turystów zalicza siê miedzy innymi dostarczanie informacji turystycznych i wizowych, pomoc w odnalezieniu baga¿u, pomoc t³umacza oraz wp³ata pieniêdzy w przypadku nieoczekiwanych wydatków np. kaucji wynikaj±cych ze zgubienia baga¿u lub dokumentów. W wielu przypadkach pakiet pomocowy dla turystów zawiera równie¿ elementy assistance prawnego. „
Wszystkie te elementy s± bardzo potrzebne podczas zagranicznych podró¿y” - wyja¶nia Sonia Kostyszyn, Manager Dzia³u Operacyjnego w Inter Partner Assistance Polska S.A. – „
Pakiety te tworzone s± przez specjalistów, którzy doskonale znaj± potrzeby turystów. Profesjonalne us³ugi assistance zapewni± nam ochronê przed wiêkszo¶ci± zagro¿eñ, czyhaj±cych na nas podczas podró¿y po ¶wiecie.”
Assistance prawne
W przypadku pomocy podró¿uj±cym ubezpieczyciel mo¿e zaoferowaæ swoim klientom wsparcie w takich sytuacjach, jak np. utrata dokumentów lub k³opoty prawne za granic±. „
Opieka assistance mo¿e zapewniæ nam wtedy wp³atê kaucji, informacjê prawn± na temat obowi±zuj±cych przepisów oraz najczê¶ciej spotykanych problemów prawnych i rekomendacji postêpowania.” - mówi Mariola Kotlewska, Zastêpca Dyrektora Departamentu Wdro¿eñ i Rozwoju Produktów w Inter Partner Assistance Polska S.A. – „
Oprócz tego wsparcie prawne zawarte w assistance mo¿e byæ zapewnione rodzinom i firmom w kraju. Wówczas dotyczy zazwyczaj pomocy w przygotowaniu umów i innych podobnych dokumentów, pomoc w postêpowaniu procesowym, a nawet zapewniaæ udzia³ prawnika w postêpowaniu s±dowym i wsparcie w ustalaniu porozumieñ ugodowych.”
Us³ugi Concierge
Coraz wiêksz± popularno¶ci± na rynku kompleksowych us³ug assistance ciesz± siê tzw. us³ugi Concierge. Nie s± one zwykle zwi±zane ze zdarzeniami losowymi, choæ czasem mog± oznaczaæ ekskluzywn± pomoc równie¿ w takich przypadkach. „
Concierge jest przede wszystkim odpowiedzi± na ci±g³y brak czasu zapracowanych osób, które chêtnie powierzaj± czê¶æ swoich obowi±zków innym, lubi± wygodne i nowoczesne rozwi±zania, u³atwiaj±ce codzienne ¿ycie.” – wyja¶nia Mariola Kotlewska z Inter Partner Assistance.
Pocz±tkowo us³ugi concierge mia³y wyj±tkowo elitarny charakter. By³y do³±czane wy³±cznie do najbardziej presti¿owych kart kredytowych czy samochodów, takich jak np. Maserati czy Porsche. Domen± tego typu assistance jest mo¿liwo¶æ zamówienia praktycznie ka¿dej us³ugi (w zakresie obowi±zuj±cego prawa). Z biegiem czasu elementy us³ug zwiêkszaj±cych komfort codziennego ¿ycia przesta³y byæ dostêpne wy³±cznie dla najzamo¿niejszych. „
Teraz tak¿e u¿ytkownicy mniej ekskluzywnych produktów mog± korzystaæ z czê¶ci tych przywilejów, wybieraj±c jeden numer do centrum operacyjnego.”- wyja¶nia Mariola Kotlewska z Inter Partner Assistance. – „
Us³uga zapewni im na przyk³ad zorganizowanie noclegu w hotelu, rezerwacjê biletu (zarówno lotniczego jak i teatrów), rezerwacjê stolika w restauracji i wielu innych. Tego typu us³ugi s± g³ównie domen± tak zwanego bancassistance czyli pakietów us³ug do³±czanych do ró¿nych produktów bankowych, zw³aszcza kart kredytowych i rachunków osobistych. Ich popularno¶æ wynika przede wszystkim z coraz wiêkszego zapracowania ludzi i zmniejszaj±cej siê ilo¶ci wolnego czasu.”
Assistance domowe
Brak wolnego czasu jest równie¿ powodem coraz wiêkszej popularno¶ci assistance domowego. Polacy choæ przyzwyczajeni do samodzielnego realizowania ró¿norodnych napraw w swoich czterech k±tach, coraz chêtniej zlecaj± takie rzeczy specjalistom. „
Jednocze¶nie assistance domowe jest sposobem na korzystanie z serwisu sprawdzonych us³ugodawców, z gwarancj± rzetelno¶ci wykonanej pracy. W razie domowej awarii, w³amania i innych przykrych zdarzeñ firma assistance mo¿e zorganizowaæ klientowi piln± wizytê hydraulika, ¶lusarza, elektryka, dekarza lub szklarza.” - mówi Mariola Kotlewska z Inter Partner Assistance.
Assistance domowe obejmuje równie¿ us³ugi z zakresu dostarczenia informacji czy naprawy na miejscu sprzêtu AGD/RTV lub komputera. Aby chroniæ pozostawione mienie w czasie przed usuniêciem szkody, w ramach ¶wiadczeñ zorganizowany mo¿e zostaæ równie¿ dozór agencji ochrony.
Poza techniczn± pomoc± w domu, firmy assistance zapewniaj± równie¿ pomoc w podbramkowych sytuacjach domowych, np. organizuj±c korepetycje dla chorego dziecka, opiekê dla osób niesamodzielnych, sprz±tanie domu, robienie zakupów, wychodzenie na spacer z czworonogiem, itp..
****************************
Inter Partner Assistance (www.ipa.com.pl) to marka nale¿±ca do Grupy AXA Assistance wchodz±cej z kolei w sk³ad Grupy AXA. Inter Partner Assistance Polska ¶wiadczy us³ugi od 1994 roku w sektorze podmiotów instytucjonalnych (dzia³alno¶æ o charakterze B2B2C). Zasiêgiem Grupa AXA Assistance obejmuje ca³y ¶wiat, posiadaj±c swoje filie w ponad 30 krajach, a w pozosta³ych – sieæ korespondentów. Inter Partner Assistance Polska zapewnia swoim klientom kompleksowe rozwi±zania assistance w Polsce i za granic± - poza assistance medycznym, podró¿nym i prawnym tak¿e assistance samochodowy, assistance domowy, szerok± gamê produktów zwi±zanych z ochron± zdrowia, pakiety ¶wiadczeñ informacyjnych i us³ugowych o charakterze lifestyle, specjalistyczne us³ugi likwidacji szkód ubezpieczeniowych i wiele innych zwi±zanych z niesieniem pomocy i informacji potrzebnych na co dzieñ. Obecnie pod ochron± spó³ki, za po¶rednictwem jej klientów korporacyjnych, znajduje siê oko³o 5,2 milionów Polaków. Polityka jako¶ciowa Inter Partner Assistance Polska kszta³towana jest w oparciu o metodologiê Six Sigma (AXA Way).
Wiêcej informacji udziela:
Pawe³ Tabaka
664 117 109
pawel.tabaka@multipr.pl
Edyta Miszczuk
604 089 990
edyta.miszczuk@multipr.pl
Multi Communications,
ul. Wrotkowa 14
02-553 Warszawa
tel.: (22) 845 04 36
fax.: (22) 845 65 92
Informacja prasowa Inter Partner Assistance z 07.10.09