X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.
Poleæ znajomemu| Forum
drukuj skomentuj artyku� forum pole� artyku� znajomemu A A A

Agent hipnotyzer, czyli… gangsterstwo na rynku

2010-09-30 09:19 czwartek
Maciej Lichoñski
Kilkana¶cie lat temu mój Wielki Guru od ubezpieczeñ radzi³ mi, abym uczy³ siê Sztuki Sprzeda¿y, a nie sztuczek sprzeda¿owych.

Zawsze mam w pamiêci Jego s³owa, dziêki którym dzisiaj jestem tym, kim jestem, mam przyjemno¶æ obs³ugiwaæ spory portfel Klientów, a Oni z kolei sami polecaj± moje us³ugi swoim znajomym.

I tak oto biznes siê krêci od wielu lat, pozwalaj±c mi na dalszy rozwój, budowanie bezpieczeñstwa finansowego i kapita³u dla setek rodzin oraz doradzanie tysi±com znanych i nieznanych mi z twarzy osób, które mi siê za to doradztwo nigdy w ¿aden sposób nie zrewan¿owa³y.

Pamiêtam jednak, ¿e „zapach ró¿y zawsze zostaje na d³oni tego, który tê ró¿ê podarowa³”.

Warto pomagaæ ludziom, warto wspomagaæ ich w pracy, w ¿yciu rodzinym, w dobrych i trudnych chwilach, poniewa¿ zap³ata przyjdzie zawsze, tylko nigdy nie wiemy kiedy, od kogo i w jakiej formie.

I móg³bym ten sielankowy felieton ci±gn±æ w nieskoñczono¶æ, gdyby nie zderzenie z tward± rzeczywisto¶ci±, jak± jest to co¶, co zwykli¶my nazywaæ rynkiem.

Coraz czê¶ciej widzê, jak niektóre firmy próbuj± zawojowaæ rynek ubezpieczeniowy, wydzieraj±c kawa³ki tortu wszelkimi dostêpnymi im metodami, zapominaj±c przy tym niestety o etyce, uczciwo¶ci i elementarnej odpowiedzialno¶ci.

Pewnego dnia, jeden z moich wieloletnich klientów poinformowa³ mnie, ¿e rezygnuje ze wspó³pracy ze mn± i ¿e likwiduje wszystkie polisy swoje i rodziny, poniewa¿ „zmienia firmê”.

Nie chcia³ te¿ ju¿ wiêcej siê ze mn± spotykaæ, „poniewa¿ bêdzie mnie pan namawia³ do zmiany decyzji”.

Po moim zapewnieniu, ¿e nie bêdê go do niczego namawiaæ, umówi³ siê ze mn± na krótkie spotkanie w celu wype³nienia niezbêdnych formularzy zwi±zanych z likwidacj± polis.

Zawsze jestem niezwykle ciekaw, dlaczego ludzie kupuj± polisy, jakie prawdziwe emocje towarzysz± tej decyzji, ale lubiê te¿ wiedzieæ, jakie s± rzeczywiste powody, dla których likwiduj± bardzo dobre polisy ¿yciowe.

Takie te¿ pierwsze pytanie zada³em mojemu Klientowi.

Opowiedzia³ mi o swoim spotkaniu z fantastycznym agentem, który w rêku mia³ nasze ogólne warunki ubezpieczenia (nota bene ju¿ nieaktualne, ale to nie ma dla tej historii znaczenia), z podkre¶lonymi na ¿ó³to niektórymi paragrafami, gdzie – wg s³ów owego agenta – firma, któr± ja reprezentujê, „robi klientów w konia”.

Trzeba przyznaæ, ¿e by³o tego sporo i kilkana¶cie stron OWU a¿ l¶ni³o na kolorowo od ró¿nych zakre¶leñ.

Przeanalizowa³em trzy pierwsze z brzegu zakre¶lone paragrafy. By³o oczywiste, ¿e ów m³ody jeszcze, ale bardzo pewny siebie agent, celowo nieprawid³owo zinterpretowa³ zapisy w OWU, a dok³adniej – tak zosta³ w swojej firmie wyuczony.
S³owa s± tylko s³owami, ale s³owo drukowane, to zupe³nie co innego.

Zaproponowa³em wiêc mojemu Klientowi, aby poprosi³ owego agenta o przes³anie mu mailem tych jego interpretacji, podczas gdy ja ze swej strony przedstawiê swoje.

Klient nasz pan, dajmy Mu wiêc mo¿liwo¶æ porównania obu wersji, ¿eby dopiero wówczas móg³ podj±æ suwerenn± decyzjê.

Tak te¿ zrobili¶my.

Po tygodniu ja przedstawi³em pisemn± odpowied¼ naszego dzia³u prawnego, podczas gdy z drugiej strony… zaleg³a martwa cisza.

Agent nie mia³ czasu na rozmowê telefoniczn±, a na maile nie odpowiada³…

Wczoraj zaprosi³ mnie mój Klient na kawê. Przeprosi³ za zamieszanie. Polisy utrzyma³.

Mnie oczywi¶cie ogromnie ciekawi³o, dlaczego, znaj±c mnie tyle lat, wiedz±c ¿e ani jego, ani nigdy nikogo nie oszuka³em, da³ siê podpu¶ciæ i ju¿ chcia³ zmieniaæ firmê.

Opowiedzia³ mi w szczegó³ach, jak wygl±da³o spotkanie, jak fantastycznie tamten agent by³ przygotowany do rozmowy, która dotyczy³a wy³±cznie krytyki naszej firmy i oferowanych przez ni± ubezpieczeñ.

Ten agent praktycznie zahipnotyzowa³ klienta swoj± pewno¶ci± siebie, przebojowo¶ci± i form± argumentacji.

Mam przyjació³ (i wrogów) w ró¿nych firmach ubezpieczeniowych i doskonale wiem, jak wygl±da tam proces rekrutacji i szkolenia m³odych agentów.

Maj± to byæ m³ode wilki ¿±dne sukcesu, który zapewniæ im mo¿e tylko wykonywanie wy¶rubowanych planów sprzeda¿y (w przeciwnym razie – won!), maj± i¶æ do celu po trupach, niszczyæ wszelkimi metodami konkurencjê, przynosiæ kasê.

To w³a¶nie oni psuj± rynek.

Ich nie interesuj± ¿adne potrzeby klienta. Maj± za zadanie sprzedaæ mu produkt, z którego klient przez wiele lat nie bêdzie móg³ siê wycofaæ. Te produkty generuj± zazwyczaj du¿y zysk dla firmy i tym samym wysok± prowizjê dla agenta, który z tym wiêkszym zapa³em poluje na kolejnych klientów o podobnych lub takich samych cechach psychofizycznych. Poza tym klienta ju¿ ubezpieczonego nie ma potrzeby przekonywaæ o celowo¶ci posiadania polisy.

Po co wiedza? Po co do¶wiadczenie? Po co moralno¶æ? Etyka? Za to nie p³ac±.

Wyuczone na pamiêæ formu³ki, tysi±ce razy przerobiona na æwiczeniach w firmie ¶cie¿ka rozmowy niby handlowej… to dzisiaj klucz do sukcesu!

Klient ma milczeæ, s³uchaæ, podpisaæ, zap³aciæ.

Agent otrzyma³ od swojej potencjalnej nowej „zwierzyny” informacjê, w jakim towarzystwie jest ju¿ klient ubezpieczony – dlatego przyszed³ z OWU naszej firmy. Gdyby klient mia³ polisê w innym towarzystwie, od czci i wiary ods±dzony by³by inny konkurent o ustalonej ju¿ pozycji na rynku.

Dlaczego nadzór ubezpieczeniowy milczy, nie przeciwdzia³a tego typu praktykom, które – trzeba to jasno powiedzieæ – s± niestety czêsto trudne do udowodnienia?

Jak przed takimi praktykami maj± siê broniæ klienci?

Mam szereg pomys³ów, ale czy znajdzie siê kto¶, kto zechce ich wys³uchaæ, a nastêpnie zastosowaæ je w praktyce?

Ze swojej strony, w ka¿dym felietonie bêdê siê stara³ wskazywaæ Pañstwu, Klientom lub przysz³ym Klientom towarzystw ubezpieczeniowych, jak nie staæ siê nigdy ofiar± tych hien ¿eruj±cych na naiwno¶ci, braku dostatecznej wiedzy i do¶wiadczenia.

Na marginesie, problem ma szerszy zasiêg i nie dotyczy zreszt± tylko rynku ubezpieczeniowego.

Nie tak dawno temu do mojego ponaddziewiêædziesiêcioletniego Ojca wpad³o dwóch potê¿nych facetów z firmy X, dostarczaj±cej us³ugi telewizji kablowej. Zainstalowali mu „za darmo” w 10 minut kino domowe, kazali co¶ podpisaæ i ulotnili siê.

Korzystanie z kina domowego by³o nieodp³atne – przez jeden miesi±c. Po tym okresie nale¿a³o bezwzglêdnie zap³aciæ, bez mo¿liwo¶ci zwrotu urz±dzenia, o czym mojego Taty ci szybcy panowie oczywi¶cie nie poinformowali.

Dla emeryta wydaæ z emerytury 1 300 z³ to „pestka”, skoro kwota jest wspania³omy¶lnie roz³o¿ona na raty po 100 z³.

Ostatniego dnia okresu „próbnego” uda³o mi siê szczê¶liwie zwróciæ ten gor±cy kartofel firmie X, w której bardzo mi³a pani wyrazi³a swe zrozumienie i sympatiê. Przy okazji pani ta opowiedzia³a, jak to jej z kolei podarowano poczt± ksi±¿kê, o zap³atê za któr± firma windykacyjna ¶ciga³a j± przez dwa lata. Ostatecznie, wykoñczona nerwowo i zdesperowana „klientka mimo woli” uregulowa³a fakturê. My¶lê, ¿e przyk³ady mo¿na by mno¿yæ.

Dziwny jest ten ¶wiat - ¶piewa³ nasz Wspania³y i Niezapomniany Czes³aw Niemen.

Na szczê¶cie w tym dziwnym ¶wiecie s± jeszcze nadal ludzie uczciwi i rzetelni, na których mo¿na polegaæ i którym mo¿na ufaæ.

Kontaktów tylko z takimi partnerami szczerze Pañstwu ¿yczê.

Maciej Lichoñski

http://www.agent-aviva.warszawa.pl/
« powr�t do dzia�u: Porady eksperta
« zapisz si� na Newsletter
  • 2010-10-08 14:10 pi±tek ~Andrzej z Podlasia | [+] odpowiedz
    Kiedy¶ przysz³a piêkna pani, wygadana, superprzygotowana. Powiedzia³a jaka to do niczego jest firma w której mam ubezpieczenie i II filar. Zaproponowa³a mi rewelacyjne, nowoczesne rozwi±zanie. By³a... czytaj dalej »
  • 2010-10-01 10:47 pi±tek ~tubylec | [+] odpowiedz
    Pewnie, ¿e jest Pan dino :))) Ja te¿. Ostatnio wszed³em w uk³ad biznesowy z pewn± spó³k± sprzedaj±c± polisy inwestycyjne w systemie MLM, dlatego o tym wspomnia³em. Tam to jest dopiero ¶ciema! Nawijaj±... czytaj dalej »
  • 2010-09-30 18:02 czwartek ~tubylec | [+] odpowiedz
    Napisa³ Pan "hipnotyzer" i "gangsterstwo" - uwaga na skojarzenia! To fatalna zagrywka, ³atwo i Pana pos±dziæ o manipulacjê. Hipnoza, poza scenicznymi wyg³upami jest na prawdê powa¿... czytaj dalej »
  • 2010-09-30 13:22 czwartek ~Pana czytelnicka Maria | [+] odpowiedz
    W wielu felietonach podnosi Pan ten problem, ale nie podaje (a obieca³ kiedy¶) jak sobie z tym poradziæ. Bardzo proszê, aby dotrzyma³ Pan s³owa.
  • 2010-09-30 10:17 czwartek ~Jarek z Wroc³awia | [+] odpowiedz
    Sam mia³em doczynienia z takim modelem. Zrobi³ mi symyulacjê na 10% zysku na portfelu z fudnduszy papierów d³u¿nych. Jestem po szkoleniu z inwestycji, niewiele siê orientujê w tym temacie, ale podstaw... czytaj dalej »
Nasze serwisy:
www.ubezpieczeniaonline.pl Ubezpieczenia przez Internet. Kup online ubezpieczenie samochodu, na ¿ycie, zdrowotne, nieruchomo¶ci, na wakacje, na narty, NNW, dla przedsiêbiorców, inwestycyjne, ochrona prawna.
www.ubezpieczeniazyciowe.pl Wszystko o ubezpieczeniach na ¿ycie. Zamów ubezpieczenie na ¿ycie, Korzy¶ci z ubezpieczenia na ¿ycie, Ceny ubezpieczeñ na ¿ycie, Czym jest ubezpieczenie na ¿ycie? Oblicz sk³adk± ubezpieczenia na ¿ycie.
www.rankingubezpieczennazycie.pl Ranking Ubezpieczeñ Ochronnych - zabezpiecz Twoje ¿ycie i zdrowie. Ranking Ubezpieczeñ Oszczêdno¶ciowych - oszczêdzaj na emeryturê. Na co zwróciæ uwagê wybieraj±c polisê na ¿ycie?
www.ubezpieczeniemieszkania.pl Zamów ubezpieczenie nieruchomo¶ci u 5 agentów lub kup ubezpieczenie mieszkania online. Wype³nij formularz, oblicz sk³adkê i kup polisê. Polisa na e-maila!
www.ubezpieczenienanarty.pl Ubezpieczenia na narty i snowboard. Poradniki narciarskie. Oblicz sk³adkê ubezpieczenia na narty i snowboard. Kup ubezpieczenie narciarskie online.
www.ubezpieczenienarciarskie.pl Porównaj ubezpieczenia narciarskie online i dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie. Ubezpieczenia na narty dajê Ci komfort spokojnych i bezpiecznych woja¿y po stokach narciarskich.
www.ubezpieczenieturystyczne.com.pl Porównaj ubezpieczenia podró¿y online, dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - podró¿ne, ubezpieczenie na wyjazd.
www.polisaturystyczna.pl Porównaj ubezpieczenia turystyczne online, wybierz najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - dla Ciebie i Twojej rodziny.
finanse.rankomat.pl Porównaj produkty bankowe i sprawd¼ ranking kredytów gotówkowych oraz ranking kredytów hipotecznych. Najlepsze produkty bankowe w internecie.